Rotting Christ – Their Greatest Spells (Compilatie)

Een mooie selectie uit 30 jaar black metal
80/100

Het Griekse Rotting Christ is al meer dan dertig jaar een van de meest toonaangevende black metal bands. Het is dan ook de hoogste tijd om (min of meer) de balans op te maken van hetgeen de afgelopen jaren allemaal is uitgekomen. Their Greatest Spells is het resultaat. Niet alleen krijg je 32 reeds bestaande nummers, je krijgt er ook nog één gloednieuwe bij: I Will Not Serve.

Ik vraag me altijd af waarom artiesten of bands een best of-album uitbrengen. In de ‘goeie ouwe tijd’ kon je nog roepen dat het ordinaire geldklopperij was. Tegenwoordig, met allerlei streamingdiensten waar artiesten ogenschijnlijk geen droog brood mee kunnen verdienen, is het iets moeilijker te doorgronden waarom zo’n album zou worden uitgebracht. Als je een negatieve instelling hebt, zeg je dat het een vorm van zelfverheerlijking is: “Kijk eens wat wij in de loop der jaren voor geweldige nummers hebben gemaakt. Damn, wat zijn wij goed! Hou van ons en laat ons nooit meer gaan.” Vanuit een positiever oogpunt zou je kunnen zeggen dat het een mooie dwarsdoorsnede is van wat men in een bepaald tijdsbestek heeft gedaan. Wat betreft Rotting Christ ben ik voor de laatste optie.

Gedurende meer dan dertig jaar hebben deze Grieken aangetoond de tand des tijds te doorstaan. Na meer dan twaalf studioalbums, evenzoveel ep’s, singles en split releases en na meer dan 1.250 optredens, is Their Greatest Spells een prachtig overzicht van hetgeen de heren hebben voortgebracht. Met een basis in black en grind werden al snel donkerder genres ontdekt. Elementen van death, heavy en gothic metal werden meegepikt, zonder ooit de zwarte afkomst te verloochenen. In het overzicht dat op deze twee cd’s is samengevat, is alles mooi te volgen. Daarbij is de afsluiting, het nieuwe I Will Not Serve, een fijne kers op de taart.

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Season of Mist | Website

CD 1:
01. The Sign of Prime Creation