Rivers Of Nihil – Where Owls Know My Name

Complex doch behapbaar en genre-overstijgend
90/100

Rivers Of Nihil is zo’n band die al jaren op mijn zogenaamde ‘must-listen’-lijstje staat. Het voorgaande Monarchy (2015) had reeds een plekje weten te bemachtigen in mijn muziekbibliotheek, maar ‘de daad’ bleef slechts beperkt tot een enkele luisterbeurt via YouTube. Toen ineens Where Owls Know My Name de promobox binnen kwam wandelen, leek me dat het juiste moment om me te laten verleiden door de band. En dat ik dat al eerder had moeten doen staat inmiddels als een paal boven water.

Where Owls Know My Name is inmiddels het derde album van dit viertal uit Pennsylvania en een enkele blik op de tracklist maakt meteen duidelijk dat hier niet bepaald over één nacht ijs is gegaan. Een juiste constatering, aangezien, na eerder de lente (Seed) en de zomer (Monarchy), ditmaal de herfst centraal staat. De tien tracks omvatten iets minder dan een uur en wanneer na (keyboard-)intro Cancer – Moonspeak het eerste tipje van de sluier wordt opgelicht via The Silent Life wordt muzikaal beargumenteerd waarom Where Owls Know My Name een dermate uitgesmeerd karakter krijgt toebedeeld: de track omhelst progressieve death metal in zijn meest exquisite vorm. De drums zorgen voor de smaakvolle death metal touch, terwijl ambient soundscapes en zelfs jazzy saxofoonlijnen (wat gaat dit toch lekker samen) zorgen voor een – haast Floydiaans – progressieve invulling. Tel daar de Piotr Wiwczarek-acthige death metalvocalen van Jake Dieffenbach en – bij wijlen – pakkend riffwerk bij op en je hebt de gouden combinatie van Rivers Of Nihil te pakken!

A Home weet de balans tussen agressiviteit en melodie verder in ere te houden. Dieffenbach blijkt warempel over een strotje te beschikken waaruit niet enkel geschreeuw hoeft te komen, wat het geheel naar de juiste progressieve dimensie weet te slingeren. De complexe doch behapbare death metal maakt dat de wipwap nóg steviger weet te balanceren. Op Old Nothing wordt je een warm welkom geheten middels de drumstokken van Jared Klein, die op deze track een gouden plak op de 10 kilometer drumwerk heeft weten te behalen. De saxofoon doet zijn herintrede, maar lyrics als ”commence thy spirit” laten doorschemeren dat de blaadjes op deze muzikale boom donkerder gekleurd zijn.

We zijn inmiddels achttien minuten verder vooraleer langzitter Subtle Change (Including the Forest of Transition and Dissatisfaction Dance) zich aandient. Een tracknaam die de dynamische lading exact lijkt samen te vatten en laat horen dat Rivers Of Nihil helemaal klaar is voor deze zevenmijlsstap. De passage ”I am drifting backwards” lijkt dan ook niet te slaan op de muzikale koers die wordt bevaren, maar laat het opus horen van een band die de progressieve death metal van een nieuw label lijkt te voorzien. Terrestria III Wither is (het moge u verbazen) alweer het derde hoofdstuk uit de muzikale Terrestria-familie en wordt op Where Owls Know My Name ingekleurd met elektronische invloeden, waardoor de track lijkt weg te zakken in een onheilspellende – haast industriële – verdwaling.

Op het symbiotische Hollow lijkt zowaar een waterig zonnetje te schijnen, die wat doet denken aan de melodeath van het Finse Omnium Gatherum, terwijl op Death Is Real de realiteit je toch gewoon weer omver komt beuken: de herfst is immers een onvoorspelbaar seizoen met meerdere gezichten. Met nog twee tracks te gaan, heeft Where Owls Know My Name alsnog een goed kwartier aan muziek te bieden, startende met de – soms wat meer ingetogen – title track (incl. een vocale bijdrage van Andy Thomas van Black Crown Initiate), waarin de nadruk met name op het muzikale aspect lijkt te liggen, wat dan ook grotendeels op de voorgrond acteert. Capricon – Agoratopia maakt de cirkel rond en doet haar naam eer aan. De muzikale steenbok lijkt vredelievend maar is niet bang om haar territorium te verdedigen middels haar elegante hoorns. De band mag na deze track van 7:50 minuut dan ook met opgeheven hoofd een punt achter de plaat zetten.

Complex doch behapbaar, zo mag hetgeen Rivers Of Nihil ons voorschotelt nogmaals worden omschreven. En, nog belangrijker: genre-overstijgend, want dat is wat Where Owls Know My Name is. Neem dus de tijd en laat je onderdompelen in de wateren van Rivers Of Nihil.

Releasedatum: 16-03-2018 | Label: Metal Blade Records | Facebook

01. Cancer – Moonspeak
02. The Silent Life