Rise Of The Northstar – The Legacy Of Shi

Kamehamehardcore
81/100

Wisten jullie dat Japanse manga enorm populair is in Frankrijk? Een van de grootste afzetmarkten buiten het Oosten zelfs. Relevante informatie? Wel als je wil weten waarom deze band zich naar de jaren 80 manga ‘Fist of the Northstar’ heeft genoemd, en dat dat dus helemaal niet zo vreemd is. Rise Of The Northstar is dus Frans en klapte in 2014 als een Hadouken op de metalscene met het debuut Welcame. De band kleedt zich als Japanse delinquenten, en schrijft teksten die typische shounen manga ethiek mengen met hardcore trust en unity. Dat vertaalt zich in uitermate opzwepende crossover hardcore met een dikke metalinjectie.

Welcame was nog vooral geworteld in hardcore en punk, met een lichte nu-metalvibe. Op The Legacy of Shi neemt de metal iets meer over, maar nog altijd krijgen we lompe riffs en ophitsende schreeuwteksten. Zanger Vithia bedient zich van typische hardcore zang, maar wel met een dik Franse tongval. Op de een of andere manier werkt het wel, maar ergens is het ook een beetje grappig. Behalve op Teenage Rage, waar men alle hardcore opeens laat vallen ten faveure van pure rap, in het Frans. Gewaagde stap, maar gezien de stevige rapmetal invloed in de muziek geen grote verrassing. Op zijn beste momenten klinkt RotNs als Limp Bizkit in de hoogtijdagen en met meer metal.

De energie ligt hoog en de band doet het kunstje beter dan op Welcame, dat nog wat leed aan ‘eerste album syndroom’, waarin niet elk nummer even sterk is. Ook op The Legacy of Shi is niet elk nummer een hoogtepunt (zoals Step By Step, dat mellower en rustiger is, iets waar je van moet houden), maar als dat afgewisseld wordt met heerlijke stompers als Here Comes The Boom, Nekketsu, en This Is Crossover vergeven we dat. Oerlompe beatdown riffs, breakdowns, venijnige raps, alle ingrediënten die smeken om een moshpit. De teksten zijn logischerwijs simpel en opruiend, maar duidelijk gericht op een livepubliek. Cold Truth trakteert ons op de regel “can I get a hoot hoot!”. Pure poëzie. Geen hond die het uitmaakt als deze heren op een podium alles kapotmaken.

Laat je niet foppen door de hardcore; dit is een rapmetal album. En daar is niks mis mee. Rise Of The Northstar is livemuziek; een band die je dient te aanschouwen. Werkelijk alles aan de muziek schreeuwt optreden en heeft de potentie de zaal tot een vurige pit om te gooien. De Japanse thematiek is een leuk extraatje, maar wordt je niet door de strot gedouwd, zodat je geen manganerd hoeft te zijn om de band leuk te vinden. Nee, om dit album leuk te vinden moet je vooral van breakdowns, beatdown hardcore, en schreeuwende Fransen houden. Misschien ook een beetje hiphop. Beuken geblazen.

Releasedatum: 26-10-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. The Awakening
02. Here Comes The Boom