Primitive Man/Unearthly Trance – Split

Noise en doom en sludge en herrie
83/100

Zowel Primitive Man als Unearthly Trance hebben een rijke geschiedenis van splitalbums, maar nog nooit met elkaar. Splitalbums zijn een uniek gegeven. Twee bands die elk een set nummers uitbrengen, wat perfect past op een kant van vinyl of cassette zelfs. Een vleeskeuring en wedstrijd in een, en toch een geheel. De som der twee delen zou je kunnen zeggen. Primitive Man gaf vorig jaar menig doom metal band een baksteen op de kanus met Caustic, en ook Unearthly Trance wist het met Stalking The Ghost tot menig jaarlijst te schoppen. Een gebundeld album zou dus behoorlijk hard kunnen scoren.

De split begint met Merging, dat op het conto van beide bands komt te staan. Verwacht echter geen lang nummer met kenmerkende elementen van de twee groepen: het is een noise instrumental van amper een minuut. Merging loopt naadloos over in de eerste Primitive Man track, Naked. Meteen is duidelijk dat Primitive Man verdergaat op het noisy geluid van Caustic. De eerste 1:45 zijn pure noise en hoewel er drums in zitten ontbeert het aan een zinnige vorm van ritme. Tot 5:37 moeten we wachten op ‘zang’. Het klinkt allemaal claustrofobisch en ongemakkelijk (voor de luisteraar). Ellenlange pauzes vol feedback zit er tussen de akkoorden en bekkenslagen. Het tweede nummer lijkt van hetzelfde leer te trekken, maar is wel kalmer en meer ambient. Het is ook weer instrumentaal. Twee kanten van dezelfde band dus.

De Unearthly Trance kant is een stuk samenhangender dan de Primitive Man songs. Unearthly Trance is dan ook wat tradioneler dan Primitive Man. Er wordt nog steeds volop gefeedbackt en het tempo ligt niet hoger dan  een schildpad met haast, maar dat is verschillende toeren hoger dan kant één. De nummers zijn meer riff-gedreven en lopen vloeiend in elkaar over. Toch voelt elke track wat anders dan de voorganger, waardoor je niet het idee hebt naar een heel lang nummer te luisteren. Riffs zijn hier wel een breed begrip. Soms, zoals op Reverse The Day is de gitaar vooral een brij noise en dissonantie, een laag bovenop de stoïcijns dreunende drums. Ook hier is de laatste track noise, maar hier is wel zang aanwezig. Weliswaar als een producent van noise, maar er is tekst. Dit is bezwerender dan de Primitive Man track, de trance uit de bandnaam komt goed tot zijn recht.

Al met al een gevarieerd en interessant werkstuk, waarop beide bands twee kanten van hun sound belichten en, hoewel ze best ver van elkaar af zitten, een enorm coherente split neerzetten. Hoeveel overleg eraan vooraf gaat weten we natuurlijk nooit, maar beide groepen wisten donders goed wat ze neer wilden zetten en slagen daar goed in. Alleen als sludge/Primitive Man fan zijnde kom je er een beetje matig vanaf, met maar 1 echt nummer. Dat is wat jammer, maar de kant van Unearthly Trance is overdonderend goed. Misschien wel beter dan Primitive Man, tenzij je erg van noise houdt.

Releasedatum: 17-08-2018 | Label: Relapse Records | Website Primitive Man, Website Unearthly Trance

01. Merging
02. Naked