Plainride – Life on Ares

Op Ares zit men niet stil
77/100

Een mayday-bericht kondigt de landing op de Ares aan. Voordat je eigenlijk door hebt wat er allemaal gebeurt, komt het album binnenzetten met El Coyote  en is het eigenlijk gelijk meedeinen geblazen met de muziek. El Coyote is een redelijk sludgy nummer met vooral veel lekker groove erin, en laat eigenlijk al direct weten hoe Plainride hun muziek maakt: vlot en strak.

De band zelf noemt hun muziek ‘stoner rock n’ roll’, en dat is inderdaad de beste omschrijving. Het zanderige en groovy gitaarwerk wat je tegenkomt bij stoner, met het ongecompliceerde en vlotte van rock n’ roll dat je gelijk mee doet deinen. De bas rolt, de riffs zijn sludgy en de zang is nog zanderiger dan de gitaarlijnen. In nummers als Bite Back zit nog een extra percussie-elementje, die dergelijke tracks net even iets extra’s meegeeft. Dit zou Plainride wel meer in mogen zetten want het zou een manier zijn om hun eigen sound wat verder te ontwikkelen en zich daarmee écht te onderscheiden van andere bands. Desalniettemin hebben ze de basiselementen van stonerrock duidelijk onder de knie.

Deze band komt alleen om simpelweg te rocken. Life on Ares heeft nummers van anderhalve minuut en van zeven minuten, maar hoe lang ze ook zijn, de nummers gaan stuk voor stuk vol gas. De enige uitzondering hierop is het nummer Blood on the Crown dat tegen het einde van het album komt. Bij dit nummer neemt de band even gas terug en het is daardoor iets rustiger dan andere tracks op de plaat. Dit zorgt ervoor dat de stem en kwaliteit van zanger Max Rebel (jawel) nog beter uit de verf komen. Het is één van de weinige nummers die er qua toon uitspringt, en daardoor ook je aandacht bij het album houdt. Met dat effect zou het nummer halverwege goed passen om een break te vormen. Aan de andere kant is het raar dat dit nummer niet de afsluiter van de plaat is, omdat de sfeer en het gevoel van dit nummer het album erg goed uit zouden kunnen luiden. Plaatsing daargelaten is het een erg sterk nummer, en desalniettemin knalt het album met Thunder & Awe en Anaximander (and the Riddle of Origin) vol overgave door richting het einde.

Life on Ares is geen plaat die je lekker op de achtergrond kunt opzetten, of stoner waarbij je weg kunt dromen. Het is een plaat die draait op vol tempo en die je live waarschijnlijk van begin tot eind doet bewegen. Een aanrader!

Releasedatum: 21-09-2018 | Ripple Music | Facebook

01. A Fiery Demise (Prologue)
02. El Coyote