Omnium Gatherum – The Burning Cold

Lekker album volgens vertrouwd recept
79/100

Wij bij Ragherrie hebben al sinds jaar en dag een flink zwak voor (Finse) melodic death metal en ook de band Omnium Gatherum volgen wij – zeker sinds de puike show in Oberhausen twee jaar geleden – met bovengemiddeld veel interesse. Ons hart maakte dan ook een sprongetje toen ‘OG’ het nieuwe album The Burning Cold aankondigde. Platen als Beyond (2013) en New World Shadows (2011) draaien nog regelmatig hun rondjes in onze cd-speler en dus rijst de vraag: hoe verhoudt deze nieuweling zich tot het eerdere studiowerk?

Veel is er niet veranderd sinds het vorige album Grey Heavens uit 2016. Omnium Gatherum maakt nog altijd melodische death metal van hoog niveau, met de stijlelementen die typerend zijn voor de Finse scene en deze band in het bijzonder. The Burning Cold klinkt daardoor direct vertrouwd, vol pakkende refreintjes en meebrulbare teksten. Deze consistentie is echter ook een nadeel; echt vernieuwend is dit album niet en het gevoel bekruipt ons dat we bepaalde notencombi’s al eens eerder hebben gehoord. Toch maakt de overtuigende uitvoering, de fikse dosis energie én het sterke gitaarwerk (dat behoorlijk doet denken aan landgenoten als Insomnium) veel goed. Die vergelijking is trouwens niet vreemd, want gitarist Markus Vanhala is ook lid van Insomnium. OG is wat minder complex, wat meer ‘dansbaar’ en over de hele linie wat meer upbeat dan hun bekendere landgenoten; toch klinkt The Burning Cold overduidelijk Fins: meanderende solo’s, melancholische ondertonen en een belangrijke rol voor cleane (koor)zang en de toetsenpartijen. De grom van de charismatische frontman Jukka Pelkonen is even herkenbaar als droog; het past echter perfect bij de muziek van Omnium Gatherum.

The Burning Cold wordt door alle bovengenoemde ingrediënten een lekker smeuïg geheel. Deze achtste langspeler van Omnium Gatherum (waar blijft de tijd?) is een tof maar weinig uitdagend album geworden, met een paar krachtige songs die het live ongetwijfeld goed zullen doen, zoals het opzwepende Gods Go First en Over the Battlefield – twee nummers die je aansporen tot uit volle borst meebrullen. Ook headbangen en moshen is prima mogelijk op de klanken van deze plaat en daardoor stemt The Burning Cold ons toch wel behoorlijk vrolijk. Goed, toegegeven: het beste, meest verrassende of uitdagende album uit de carrière van deze Finnen is The Burning Cold zeker niet; daarvoor wordt er simpelweg te veel op veilig gespeeld. Een verdomd aanstekelijk album met een paar overheerlijke momenten is het echter zonder twijfel. En dat brengt ons bij de eindafrekening. Waar de score voor originaliteit wat lager uitvalt, haalt Omnium Gatherum het gemiddelde punt door hoge waardering voor amusementswaarde en uitvoering weer flink omhoog. Soms is een simpel stoofpotje volgens een vertrouwd recept ook minstens net zo lekker als dineren in een fancy restaurant.

Releasedatum: 31-08-2018 | Label: Century Media Records | Website

01. The Burning
02. Gods Go First