Oceans of Slumber – The Banished Heart

Derde schot in de roos op rij
89/100

Van slechts heel weinig bands kunnen wij ons herinneren wanneer we nou precies verliefd werden op het geluid van die betreffende groep. Meestal is het een gevalletje ‘ergens in 2006, of was het toch 2005? Of 2004, misschien?’. In het geval van Oceans of Slumber is het een ander verhaal; want in dit geval weten we het nog precies. Toen de (ons op dat moment onbekende) Amerikanen op 8 november 2016 013 aandeden als support van Enslaved, waren we namelijk direct verkocht.

Met een ijzersterke show en een unieke stijl wisten de Texanen die avond in Tilburg flink wat zieltjes te winnen, waaronder die van uw recensent van dienst. Het album Winter schalde het voorbije jaar dan ook menigmaal door onze speakers, evenals de ep Blue uit 2015 – en dat zal met het nieuwe The Banished Heart niet anders zijn. Deze plaat bevat namelijk alle elementen waardoor we zo van het voorgaande studiowerk genoten; progressieve structuren, een mistige en ietwat doomy sfeertje en de prettige stem van frontvrouw Cammie Gilbert. The Banished Heart gaat af en toe zelfs een stapje verder. Het album is misschien op punten nog nèt wat complexer en daardoor ook nóg wat veelzijdiger. Keerzijde van de medaille is dat de nieuwe songs wat duisterder en minder lichtverteerbaar zijn, en dit album als geheel wat meer tijd nodig heeft om te bezinken – een ‘groeiplaat’ dus.

The Banished Heart moet het (net als Winter) vooral van de heerlijke sfeer hebben; toch kent de plaat stiekem nog best wat heavy stukken en Oceans of Slumber is zeker geen ‘standaard’ female fronted metalband. Natuurlijk zijn er rustige passages, zoals tijdens de titeltrack, waarin de dromerige kant van de band op prachtige wijze tot uiting komt. Songs als Fleeting Vigilance en Etiolation zijn, daarentegen, gestoeld op een stevig fundament van extreme metal, wat verder wordt versterkt door de harsh vocals die regelmatig de kop opsteken. De broeierige mix werkt bijzonder wel, zeker met dank aan de enorm sterke zang van Gilbert. Het bijna schizofrene At Dawn is een goed voorbeeld van hoe alle verschillende ingrediënten elkaar kunnen versterken. De uitvoering is prima, de songs zitten ontzettend goed in elkaar en de gelaagde composities blijven ook na meerdere luisterbeurten boeien. Allemaal zaken waar Oceans of Slumber punten mee scoort!

We kunnen de unieke sound of de individuele nummers helemaal kapot analyseren maar luister vooral zelf: dit album werkt gewoon van de eerste tot de laatste minuut. The Banished Heart is, na Winter en de ep Blue het derde schot in de roos op rij voor Oceans of Slumber, hoewel we dit album zeker niet als ‘toegankelijk’ zullen omschrijven. Lekker, soms uitdagend en gevoelvol is deze schijf echter zonder twijfel. Dat er nog maar veel bulls eyes zoals deze mogen volgen!

Releasedatum: 02-03-2018 | Label: Century Media Records | Website

01. The Decay of Disregard
02. Fleeting Vigilance