Novaria – EP 1 (EP)

Enerverende debuut-ep van eigen bodem
74/100

Op 10 december 2017 presenteerde Novaria, het splinternieuwe project van de Amersfoortse Moniek Roeloffs, debuut-ep EP 1 via Bandcamp. Wij bij Ragherrie zijn altijd wel te porren voor wat progressieve klanken, en hoewel we een beetje laat bij het feestje zijn, vonden we toch dat deze release van eigen bodem niet onbesproken mocht blijven.

EP 1 is misschien niet de meest aansprekende titel ooit; dat wat we horen maakt gelukkig heel veel goed. Het blijkt bijzonder lastig om één etiket op de muziek van Novaria te plakken, maar we doen toch maar een poging: progressieve post-doom. De doomy vibe loopt namelijk als een rode draad door de vier uitgesponnen composities van deze ep heen en het tempo ligt het gros van de tijd niet al te hoog. Saai wordt het echter nooit, daarvoor bevat de muziek te veel interessante elementen en wendingen. Schijnbaar achteloos wordt lieflijke, contemplatieve progrock afgewisseld met loggere tonen en soms zelfs een ronduit agressief geluid.

Vaak zijn het de vocalen van de gastvocalisten (in willekeurige volgorde: Frank Langeveld, Kelly Thans, Maarten Gunsing en Tom de Wit) die de muzikale kleur bepalen. Zo begint Blindsight met ijzingwekkend harpijengekrijs in de beste black metaltraditie, om al snel over te gaan op bijzonder aangename cleane vrouwenzang. En weer terug naar het gekrijs. En dat dan een keer of vijf.

Het moge duidelijk zijn: er gebeurt behoorlijk veel tijdens deze muzikale reis. Desalniettemin wordt EP 1 zeker geen potpourri van verschillende losse ideeën of een van-de-hak-op-de-tak-werkstuk, maar blijft het geheel behoorlijk coherent. Met 23 minuten is deze ep voor progressieve begrippen zeker niet overdreven lang. De verschillende gastvocalisten waarmee Roeloffs samenwerkte voor EP 1 drukken allemaal hun eigen stempel op het nummer waar ze in zingen.

Er is een volledig album in de maak, zo begrepen we althans uit de begeleidende mail, en dat nieuws klinkt ons als, uhmm, muziek in de oren. Laten we namelijk één ding duidelijk maken: de muziek op EP 1 is (ondanks de niet echt sexy titel van deze release) zeer de moeite waard. De songs zijn bijzonder sfeervol, al had de productie van ons wel iets helderder gemogen, zodat je de verschillende nuances en de zang wat beter kunt horen en de muziek wat meer ‘in your face’ binnenkomt. Kwestie van smaak natuurlijk, en zeker geen grote tekortkoming.

Novaria is een aanrader voor liefhebbers van uiteenlopende acts als Katatonia, Oceans of Slumber en zelfs Ghost Brigade. Gaat dat horen, allen.

Releasedatum: 10-12-2017 | Label: Eigen beheer | Bandcamp

01. Into Nothingness