North Hammer- Stormcaller

Het kleine broertje van Ensiferum
74/100

North Hammer is het splinternieuwe folk metal project van Andrew James (Éye of Horus), een ambitieuze Canadees die zelf alle tracks schreef, maar ook de gitaar, basgitaar, vocalen en orkestraties voor zijn eigen rekening nam. Stormcaller is het debuut van de beste man, waarbij hij enkel voor de drumpartijen bijgestaan werd door Doug Helcaraxë Nunez.

Dat James een groot fan is van Ensiferum zal je na het horen van de eerste tonen van dit album waarschijnlijk niet eens verbazen. De opzwepende, catchy pagan melodeath klinkt als Ensiferum ten tijde van Victory Songs, maar dan met iets lagere grunts en iets prominenter aanwezige orkestratie. De sfeer die de tracks oproepen is ook gelijk aan die van de Finnen. Grappig is wel dat North Hammer op alle vlakken zeer Noord-Europees klinkt, maar toch echt uit Canada komt!

James blijkt een begenadigd muzikant, in acht nemende dat hij álle instrumenten (behalve de drums) hier heeft ingespeeld. Als geheel levert dat lekkere pakkende folk metal op met veel aandacht voor orkestratie, koorzang en memorabele melodieën, die je na een paar keer gehoord te hebben al vrolijk mee zal kunnen zingen.

Een veelbelovend debuut, waarbij de tracks goed op elkaar aansluiten en vrijwel allemaal lekker up-tempo zijn. De snelle gitaarriffs en de arpeggio’s op Magic Mead bijvoorbeeld, zitten vernuftig in elkaar, maar James weet dit alles wel luchtig te houden zodat het allemaal vrij makkelijk te behappen blijft. Af en toe wordt een tandje teruggenomen, maar veel rustmomentjes zijn er gelukkig niet te vinden op Stormcalller. Waarschijnlijk zou dit de kracht uit de nummers hebben gehaald en dat lijkt James dus ook gedacht te hebben.

Het samenspel tussen de zware, lage bassloopjes en het prachtige tokkelwerk op het wat tragere A Soldier’s Song is erg mooi uitgevoerd. Het weet door de sfeer, die met name te danken is aan de orkestratie, een inkijkje te geven in vroegere, bittere tijden. Ook op het instrumentale, soms dissonante en daardoor wat duister klinkende Black Forest Rain is goed gebruik gemaakt van regensamples en bijna fragiel klinkend tokkelwerk, waarmee de juiste sfeer wordt neergezet. Daar ligt dan ook vooral de kracht van North Hammer, want voor het overgrote deel van deze verder solide folk metal plaat geldt toch wel dat het iets teveel leunt op de stijl en sound van Ensiferum.

Er is natuurlijk niets mis met fan zijn van een bepaalde band of artiest, maar als dat je eigen inbreng zodanig in de weg zit, zoals hier het geval lijkt te zijn, is dat toch wat jammer van je talenten. North Hammer weet met dit debuut zeker de nieuwsgierigheid te lokken, maar helaas ontbreekt een eigen geluid nog teveel. Het veelbelovende talent en de visie van multi-instumentalist Andrew James doen echter verlangen naar een volgend album, waarbij hopelijk uit meer inspiratiebronnen zal worden geput.

Releasedatum: 16-03-2018 | Label: Eigen beheer | Bandcamp

01. Avatar
02. Wanderer