Noekk – Carol Stones and Elder Rock (EP)

Korte maar fijne akoestische mystiek
85/100

Noekk is het zijproject van Ulf T. Schwadorf en Thomas Helm, twee leden van de Duitse neofolk/symphonic doom metalband Empyrium. In Noekk uiten de mannen hun neigingen naar de progressieve rock en metal, met soms wat Opethiaanse elementen. Nu, tien jaar (!) na hun laatste release, komt Noekk met een nieuwe ep, genaamd Carol Stones and Elder Rock.

Waar de eerste twee albums nog enigszins gelaten waren in het metal-aspect, kwam dat bij het laatste sublieme album The Minstrel’s Curse uit 2008 plotseling vol in je gezicht. Ook was hierbij de productie al veel beter; de eerste twee albums klonken namelijk soms wat steriel of als professionele demo’s. De hogere productiewaarde wordt bij deze nieuwe release gelukkig vastgehouden. Met een kleine 12 minuten is het een erg korte ep, vooral als je bedenkt dat sommige eerdere Noekk nummers zelf al bijna die lengte an sich bereiken, maar dat doet niet onder aan de kwaliteit.

Het valt meteen op dat de metal volledig verdwenen is uit de muziek en alles compleet akoestisch is. Frappant is dat Empyrium deze zelfde wisseling van elektronisch naar akoestisch doorgemaakt heeft. De plaat begint met het korte A Loss, die met piano en een lage, sussende zangstem de ep mooi inleidt. Het nummer Pan volgt, waar de volledige instrumentatie te horen valt: gitaar, drums en mellotron komen op de voorgrond. Halverwege het nummer vindt een tempowisseling plaats, gevolgd door een tussenstuk met gitaar waarna het nummer terugkeert naar de eerste helft. Dit zorgt voor een zeer fijne dynamiek in de track en houdt het fris. Het volgende A Vision geeft de luisteraar een visie naar mystieke bossen van oude tijden, waarna het prachtige Archaic Tune de plaat afsluit.

De ep is heel fijn op de oren en een leuk zoethoudertje voor fans van Noekk en Empyrium, en laat een interessante richting zien voor de band. Ook voor fans van Opeth is dit een aanrader. Deze ep zal heerlijk werken bij de open haard de komende koude maanden, en na elke luisterbeurt smaakt het naar meer en meer. Een nieuw album komt er in 2019, en deze ep belooft veel goeds.

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: Prophecy Productions | Website

01. A Loss
02. Pan