Nightwish – Decades (Compilatie)

Bewonderenswaardig document
75/100

Nightwish is weer terug, nadat ze zich een jaar van rust gegund hebben. En hoe kun je je thuiskomst beter vieren dan met een geluidsdocument waar iedere zichzelf respecterende band trots op zou zijn?

De Finse symfonische metalband die sinds een jaar of zes wordt ‘gefront’ door de Brabantse Floor Jansen, heeft met Decades een album afgeleverd waar zowel fans als gelegenheidsluisteraars zich goed in zullen kunnen vinden. De eerste groep omdat het een verzamelaar is van hún band en derhalve een must-have. De laatste groep omdat het een album is geworden dat een heel goed overzicht geeft van hetgeen Nightwish de afgelopen 20 jaar heeft gemaakt.

Decades is een chronologisch opgebouwd album, in die zin dat het begint met het meest recente werk van de band en gaandeweg steeds verder de geschiedenis induikt en eindigt bij het de demo Nightwish waarmee het voor de gelijknamige band allemaal is begonnen. Het is expliciet geen best of-album.

Het album bevat verdeeld over twee schijfjes 22 nummers. Die tracks kun je zelf dan weer onderverdelen in drie categorieën, gebaseerd op welke frontvrouw op dat moment de band aanvoerde. Nightwish heeft er namelijk voor gekozen om de nummers slechts te remasteren en ze niet allemaal opnieuw te laten inzingen door Floor. Daardoor krijg je een indeling waarbij op de eerste drie nummers de stem van Floor te horen is, gevolgd door vier nummers – waaronder Storytime, Amaranth en het schitterende (doch belachelijk lange) The Poet And The Pendulum – die door Anette Olzon. De overige 15 nummers bevatten de zang van Tanja Turunen, voor velen nog steeds de enige échte zangeres van Nightwish.

Decades is een prachtig album. Als je niet van Nightwish houdt, zul je ook dit album wel ruk vinden. Als je het kunt pruimen, is het een mooie voorbereiding op wat op 2 juni a.s. in het Goffertpark in Nijmegen, tijdens FortaRock, ongetwijfeld een hele lekkere show zal worden. Één ding moet me echter nog van het hart: The Greatest Show On Earth, het eerste nummer op de eerste cd is een gedrocht! Met zijn speelduur van maar liefst 24 minuten verbleekt iedere schoonheid ervan door het ontbreken van samenhang en opbouw. Van de andere kant is het misschien wel gewoon mooi van lelijkheid.

Releasedatum: 09-03-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. The Greatest Show On Earth
02. Élan