Nanowar Of Steel – Stairway To Valhalla

Power parodie
70/100

Power metal is in beginsel een grappig genre. Volwassen mannen (en vrouwen) die tegen een achtergrond van bombastische metal gillen over zwaarden, oorlog, draken, en fantasy, puur escapisme. We zijn allemaal bekend met de bands die dit stereotype tot het uiterste drijven: Gloryhammer, Twilight Force, Rhapsody, noem ze op. Een eerbetoon noemde Chris Bowes het, geen parodie. Dat is waar het Italiaanse Nanowar Of Steel het podium betreedt. Op een gouden paard. Deze band begon als pure parodie op Rhapsody, met overdreven kostuums, lachwekkend slechte teksten in dik accent, en alle stereotypen van power metal gigantisch uitvergroot. Met nummers als Emerald Fork, Power Of The Power Of The Power (Of The Great Sword), en T.K.D.Y.N.S. (To Kill The Dragon You Need A Sword). Sinds het album Made In Napels kwam er echter een kentering. Nog steeds was de muziek overdreven en humoristisch, maar het muzikale deel had een boost gekregen, en de band liet zien meer te zijn dan één grote grap. Vier jaar geleden volgde A Knight At The Opera, en nu brengt men Stairway To Valhalla uit.

De kern van de band bestaat uit relatief simpele power metal structuren, volgepompt met referenties naar popnummers (Nanowar gebruikte ooit Lambada als basis voor een gitaarsolo), metalklassiekers en power metal hymnes en teksten die niet alleen power metal zelf in het ootje nemen, maar inmiddels ook de hele metalcultuur, en zelfs alledaagse dingen. Meteen is het hilarisch met de Rhapsody-achtige opener Barbie MILF Princess Of The Twilight. Ja, dat lees je goed. Tevens zit het nummer tjokvol referenties naar Rhapsody en zingt Fabio Lione een gastrol. Tussen alle grappen door brengt men hier wel een prachtig power metal nummer. Call Of Cthulhu zet je eveneens op het verkeerde been, en In The Sky neemt een welkbekende trope van het genre op de hak.
…And Then I Noticed That She Was A Gargoyle is een ballad met hilarische tekst, maar wordt pas echt goed wanneer zowel Maniac van Michael Sembello en Moonlight Shadow van Mike Oldfield naadloos in het nummer verweven worden.

De band laveert heen en weer tussen power metal en rechtlijnige heavy metal, en wat er gebracht wordt is zeker niet allemaal van kwaliteit. Zanger Potowotominimak heeft een krachtige stem, maar kan zich niet meten met de grote klasbakken die hij parodieërt. Zijn stem past echter wel bij wat de band wil brengen, en dat is gewoon niet zo toegespitst op perfectie. Dat is alles wat er over de vocalen te zeggen valt, ware het niet dat er in The Quest For Carrefour een Hansi Kürsch-imitator in de band blijkt te zitten, die perfect past bij de Blind Guardian-stijl van de track.

De gitaristen zijn daarentegen wel van prima niveau: luister maar naar de solo in Tooth Fairy, die een aantal klassieke stukken naadloos aan elkaar rijgt. Het is een ongeschreven regel dat humorbands interludes moeten hebben. Met Another Drill In The Wall en Images & Swords laat het geen twijfel over wie er te kakken wordt gezet, en bij grote uitzondering zijn ze nog grappig ook. Dit in tegenstelling tot Uranus, dat precies daarover gaat wat je verwacht, en juist daarom zwakker is. Dat de glamrock-achtige muziek lekker swingt is dan weer een goedmaker.

Stairway To Valhalla is precies wat je verwacht van een humor metalband. Een aantal goede nummers, een paar nummers waarbij alleen de tekst het goedmaakt, wat drek, en heel veel stomme humor. Voeg daar het stroperige accent aan toe, en je hebt een band dat echt je ding moet zijn. De moderne generatie, die van Gloryhammer en Sabaton, kunnen het misschien nog wel waarderen, maar of die alle referenties naar hits uit het verleden snappen? Moeilijk te zeggen. Wie van power metal houdt moet sowieso een keer naar Nanowar luisteren, mits je het genre niet te serieus neemt. Er mag best eens gelachen worden met onze favoriete muziek.

Releasedatum: 09-11-2018 | Label: Eigen beheer | Website

01. Declination
02. Barbie Milf Princess Of The Twilight