My Silent Wake – There Was Death

Terug bij verdoemenis
82/100

My Silent Wake uit Engeland draait al eventjes mee in de doom. Negen albums in twaalf jaar, dat is een fiks resumé. Het vorig jaar verschenen Invitation To Imperfection was alleen niet wat we hadden verwacht. Een akoestische folk plaat, dat verwacht je niet van een Britse death/doom band. Aan het eind van die bespreking sprak ik dan ook de wens uit dat het volgende album meer gitaar zou bevatten. En wat denk je? Net geen jaar later ploft het nieuwe, tiende studioalbum op de digitale mat. Een snelle beluistering stilt het hart, we zijn weer bij de doom.

My Silent Wake haalt de mosterd luid en duidelijk bij land- en genregenoten (drie keer raden) My Dying Bride. Slepende death/doom, met een gotische inslag via toetsen en klassieke instrumenten. Geen klaagzang hier echter, slechts de diepe grunts van Ian Arkley. Daardoor mist My Silent Wake de dramatische, victoriaanse inslag van My Dying Bride. Geen gemis, want die band doet dat al zo goed dat we er geen tweede bij hoeven. Als er al een MDB-track op zou staan is dat Ghosts Of Parlous Lives, wat wel een sterke track is, aangelengd met esoterische vrouwenzang en diepe mannenzang. My Silent Wake doet wat Paradise Lost en Anathema hadden kunnen doen als ze niet van het doompad af waren geraakt.

We hoeven van My Silent Wake niet te vragen wat ze goed doen, dat is doom zonder te veel franjes, maar wel net wat anders. Soms neemt de death metal de overhand, zoals op Walls Within Walls, met lompe headbangriffs, gesteund door toetsen. Geen experimenten hier, daar heeft de vorige plaat al voor gezorgd. Het ‘vreemdste’ nummer is No End To Sorrow, met getokkelde folky gitaartjes, maar ook zware doom. En hoewel men op het afsluitende An End To Suffering de eerste minuten een pure folktrack produceert, klinkt het allemaal heel emotioneel, treurig en onheilspellend. De sfeer als op een begrafenis de kist de grond in gedragen wordt, zo voelt het. Helemaal als de doom losbarst. Monotoon dreunend met plechtige zang, zo hebben we de doom graag. Het klinkt erg Brits, en dat is fijn.

There Was Death is gewoon een solide doomplaat. Nee, meer dan solide, bovengemiddeld goed. De plaat begint wat mak, maar wordt intenser richting het eind, wanneer de sfeer er goed in zit, met als hoogtepunt de begrafenismars An End To Suffering. Zeker na de voorgaande plaat is een lekker traditioneel death/doom album van deze mannen welkom. Het is weer zoiets waar we niet veel over hoeven te zeggen. Als je fan bent van de death/doom uit de jaren 90 is dit voor jou, als je fan bent van doom met gotische toets maar wel met tristesse, dan is dit voor jou. Als je van goede doom houdt, is dit voor jou.

Releasedatum: 13-02-2018 | Label: Minotauro Records | Website

01. A Dying Man’s Wish
02. Damnation Memoriae