Mournful Congregation – The Incubus Of Karma

Na jaren zet de doodsmars weer een stap
90/100

Voor doom metal fans is dit jaar nu al helemaal in orde. We zijn pas drie maanden onderweg en we hebben al kwaliteitsreleases gekregen van Faal, My Silent Wake, Hamferð, Apostle Of Solitude, en nog veel meer. Daarnaast trakteerde Netherlands Deathfest ons op een (en mijn persoonlijke) ‘big 4’ van funeral doom metal. En drie van die bands, te weten Evoken, Esoteric en Mournful Congregation, hebben plannen dit jaar een (langverwacht) album uit te brengen. Van Esoteric en Evoken weten we nog niks, maar de Australiërs van Mournful Congregation hebben alle plannen op tafel gelegd en brengen ons, zeven jaar na hun vorige plaat en vier jaar sinds hun laatste release, eindelijk hun vijfde album.

Mournful Congregation is van de bands die ik net noemde het meest traditioneel. Esoteric doorspekt hun doom met psychedelische effecten, keyboards, en post-rock achtige climaxen, en Evoken klinkt alsof Cthulhu zelf het einde van de wereld komt aankondigen. Bij MC draait het om gitaren, en doom in het puurste soort. Dat wil niet zeggen dat het onheilspellende gevoel er niet in zit, want geloof me, dat is zo. Tevens weet de band consistent hun muziek te doordrenken in trieste emotie, met hulp van cleane gitaren propvol reverb, akkoorden met de dreun van een kerkklok, diepe putgrunts, en tempo’s die stoomwalsen raketaandrijving laten lijken te hebben. Dit alles gegoten in vier composities van monolithische lengte. Van de zes tracks zijn de eerste en derde instrumentale stukken, die gelukkig maar kort duren. Van de overige vier is de kortste net geen kwartier lang, en de rest gaat er makkelijk overheen. Het afsluitende A Picture Of The Devouring Gloom Devouring The Spheres Of Being is met 22 minuten niet eens de langste track die de band ooit maakte. Dus ga er maar goed voor zitten, want The Incubus Of Karma duurt bijna 80 minuten, de max van een reguliere cd.

In die 80 minuten creëren Damon Good en zijn mannen een palet aan droefheid, vervreemding, en rouw. Een van de krachtigste technieken is het gebruik van akkoorden, met daaronder een geharmoniseerde gitaar, bespeeld met een e-bow, en als derde laag een cleane gitaar die noten tokkelt. Op The Rubaiyat komt dat perfect naar voren, en daar voelt het als een climax, de ultieme uitbarsting van verdriet. De titeltrack daarna zet die trieste lijn voort, met akoestische gitaren en neemt verder de gedaante van een introspectieve begrafenismars aan, hoewel er ook ruimte is voor een gitaarsolo die voldoende virtuositeit etaleert. Scripture Of Exaltation And Punishment voldoet het meest traditioneel aan wat we kennen van Mournful Congregation, en doet denken aan de sfeer van The June Frost en The Monad Of Creation. En de afsluitende monoliet is een monumentaal epos van onaardse grandeur, met de mystieke sfeer van de cosmos, en een tikje Lovecraft mystiek. Een heftige zit, dat wel, maar als je al een uur aan de plaat bezig bent, kunnen die laatste 22 minuten er ook wel bij. Je hebt bewezen voldoende aandacht te hebben.

In doomkringen staat Mournful Congregation al jaren in de belangstelling, en The Incubus Of Karma bevestigd dit weer eens. De plaat klinkt fris, zelfs jaren na The Book Of Kings, en brengt een mysterieuze, neerslachtige, en overweldigende doomsfeer. Is het beter dan de ‘klassieke’ albums? Dat is moeilijk te zeggen, want hoewel de stijl intact blijft, weet MC wel degelijk een frisse draai aan hun sound te geven. En dat zonder al te veel te vertrouwen op toetsen en effecten. In al zijn simpliciteit is het een technische plaat, op walgelijk slome tempo’s waar de gemiddelde luisteraar geen coherentie aan kan geven. Snellere, midtempo, en dubbele basscomposities zijn totaal afwezig. Funeral doom in zijn puurste vorm. Deze plaat is essentieel voor de doomfanaat en mag meteen een plek op de jaarlijst reserveren.

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Osmose Productions | Website

01. The Indwelling Ascent
02. Whispering Spiritscapes