Monument – Hellhound

Alsof men nog heeft geknikkerd met Iron Maiden
80/100

Toegegeven: in eerste instantie waande ik me de koning te rijk, daar ik dacht dat er plots een nieuwe plaat van het djenty Monuments onze promobox was binnengewandeld. Niets bleek minder waar: Monument is namelijk een heavy metalformatie uit de Engelse hoofdstad.

Opgericht in 2011, is Hellhound alweer de derde telg van dit vijftal. De heavy metal welke tentoon wordt gesteld is van het zogenaamde ‘NWOBHM’ kaliber, en men weet na een korte verkenning dan ook al gauw waar Monument de mosterd vandaan haalt: hun wereldberoemde, grondleggende landgenoten van Iron Maiden. ‘True British Metal’ is een graag gekozen beschrijving, wat de lading voor een deftige 100% weet te dekken. Met frontman Peter Ellis (ex-White Wizzard) als oprichter en bassist Dan Baune (ex-Blaze Bayley) in de gelederen, weet je dat de theeleuters het hart op de juiste plek hebben.

Zoals (bijvoorbeeld) Ektomorf een kloon van Soulfly/Sepultura is en Majesty veel leentjebuur speelt bij Manowar, doet Monument dat bij de IJzeren Vrouw. Dat wordt op geen enkele manier door de band verbloemd. Maar dit gebeurt gelukkig wel op een dermate vermakelijke en aanstekelijke manier (wat knap is, gezien dergelijke acts mij eerder irriteren dan bevredigen) dat de band wel degelijk sympathie weet op te wekken. Catchy, rockend en een ware devilshorn-opwekker, zo wordt de muziek ervaren vanaf albumopener William Kidd. Na een aantal sessies zitten de chorussen van de tracks Nightrider, Hellhound, Wheels Of Steel en Creatures Of The Night dan ook, als gevestigde waarden, geparkeerd in de bovenkamer!

Nuja, daar valt vrij weinig aan toe te voegen. Mocht je behoefte hebben aan een aanstekelijk potje NWOBHM dan zit je bij Monument he-le-maal aan het juiste adres. Mij wisten ze te verrassen, aangezien ik na een aantal luisterbeurten er heilig van was overtuigd dat deze ‘Monumensen’ nog samen met Iron Maiden of Saxon hadden geknikkerd. Touché, hadden ze mij in ieder geval even goed tuk!

En ohja: de Rainbow (Long Live Rock ‘n’ Roll) én Iron Maiden cover (Deja Vu) spreken natuurlijk voor zich, maar wat mij betreft springen William Kidd, het titelnummer en Attila er bovenuit. Laatstgenoemde deed mij gniffelend zelfs een beetje denken aan Diep In De Zee van de Disneyfilm ‘De Kleine Zeemeermin’.

Hellhound van Monument, een verrekte leuk album!

Releasedatum: 25-05-2018 | Label: Rock Of Angels Records | Facebook

01. William Kidd