Mongrel’s Cross – Psalter of the Royal Dragon Court

De stilte wordt na 6 jaar vakkundig verbroken
78/100

Na een periode van maar liefst 6 jaar is Mongrel’s Cross in 2018 weer back in the game met Psalter of the Royal Dragon Court. Line-up wisselingen staan aan de basis van deze lange stilte, een stilte die wordt verbroken middels een agressieve mix van thrash, black en een vleugje death metal. Australië laat wederom blijken een goede voedingsbron te zijn van extreme metal, zo bewijst ook dit zwartgeblakerde duo.

De 8 nummers omvatten een speelduur van (bijna) 48 minuten, waarin venijnige thrash, zwaarwegende death en retesnelle black metal worden worden vermengd met pakkende hooks en stuttend melodieus gitaarwerk. Het oldskool donker-metalen jasje wat de heren zich hebben aangemeten zorgt in combinatie met een riff-georiënteerde basishouding voor een prettig luistergenot. Natuurlijk is dit kunstje al veel vaker tentoongesteld, maar de heren hebben duidelijk een eigen visie op de zwartgallige metalen wereld, waardoor Psalter of the Royal Dragon Court geen neuspeuterende herhaling van zetten is , maar juist een verrassend veelzijdige trip met herkenbare elementen uit 30 jaar muzikale duivelsaanbidding. Persoonlijke favoriet: The Thirteenth Card.

Het mooie artwork, van de hand van David Thierre, verdient daarnaast ook nog een eervolle vermelding. Op de cover van Mongrel’s Cross’ tweede is een draak te zien, welke het hart van een leeuw vakkundig uit zijn ribbenkast trekt. Dat de leeuw een (dierlijke) personificatie van God omhelst, is een veelzeggend puzzelstuk waardoor je als luisteraar én kijker zelf een eigen interpretatie aan het geheel kan geven.

Releasedatum: 03-08-2018 | Label: Hells Headbangers Records | Facebook

01. King of The Beasts
02. Neurian Transformation