Memoriam – The Silent Vigil

Een hommage aan Bolt Thrower
76/100

Na het overlijden van drummer Martin Kearns besloot Bolt Thrower het in 2016 voor gezien te houden. In de vorm van de band Memoriam stond de opvolger van de roemruchte death metal legende echter al klaar. Dat Memoriam muzikaal aan Bolt Thrower doet denken is op zich niet zo vreemd als je je bedenkt dat naast drummer Andy Whale ook frontman Karl Willets een verleden heeft bij de eerstgenoemde band. De line-up van Memoriam wordt met Frank Healey en Scott Fairfax, die beiden ook bij Benediction spelen, gecomplementeerd. Een band van oudgedienden dus, waar je het nodige van mag verwachten.

Memoriam is met The Silent Vigil inmiddels toe aan het tweede volledige album, dat slechts een jaar na het goed ontvangen debuut verschijnt. Wederom via het welbekende label Nuclear Blast. Op dit werkje staan 9 nummers die veelal over de 5 minuten klokken. De tracks klinken echter vrijwel identiek aan het latere werk van Bolt Thrower, maar de vraag is natuurlijk of ze dezelfde indruk als de grootmeesters weten achter te laten…

Opener Soulless Parasite kent een repetitieve groovende riff, ronkend baswerk en de rauwe grunt van Willets, waarmee we een geweldig nummer krijgen voorgeschoteld. Ook The New Dark Ages en het geweldige As Bridges Burns, waar eindelijk ook wat versnellingen zijn te horen, weten meer dan te bekoren. Met het korte titelnummer wordt wat afwisseling geboden. Aanvankelijk klinkt de mooie gitaarriff meer als een intro, maar later ontpopt deze zich toch tot een volledig, maar onderscheidend nummer.

No Known Grave, het langdradige Bleed The Same en het futloze Weaponized Fear klinken daarentegen gemakzuchtig, inwisselbaar en als een band op de automatische piloot. Vooral de afsluiter is een draak van een nummer, waarbij Willets ook vermoeid klinkt en een slechte prestatie neerzet. De genoemde nummers voegen echt niets toe en zijn eerder als vullers te kwalificeren. Met de technische vaardigheden van de heren zit het uiteraard wel goed. Ook de niet-transparante, wat donkere productie, is een schot in de roos.

Memoriam gaat zijn weg zeker vinden naar de deathmetal fans. Doordat de band klinkt als een kopie van Bolt Thrower zullen vooral fans van die band The Silent Vigil verwelkomen. De death metal is redelijk groove-georiënteerd en luistert lekker weg. Aan de andere kant hadden wat meer versnellingen, wat compactere nummers en wat meer variatie in het vocale werk The Silent Vigil naar een hoger niveau kunnen tillen. Jammer dat het tweede gedeelte van het album toch beduidend minder is dan het eerste. Als Memoriam wat langer wacht met het uitbrengen van een derde album, en de mindere nummers daardoor kan elimineren, dan wordt de volgende schijf echt een knaller.

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Soulless Parasite
02. Nothing Remains