Martyr Art – FearFaith Machines

Een eclectische mix van metalstijlen
75/100

Martyr Art is een eenmansproject dat al loopt sinds 2004 en wier discografie inmiddels al bestaat uit 5 volledige albums, 2 ep’s, 9 singles en één compilatie. De man achter het project heet Joe Gagliardi III. Hij speelt zelf alle instrumenten in en zorgt eveneens zelf voor de productie. Naast het feit dat hij veel instrumenten bespeelt, is Gagliardi ook nog in vele stijlen thuis, en dit is terug te horen op het album. Het is moeilijk om een eenduidige beschrijving te geven van de sound van Martyr Art op deze plaat, want eigenlijk elk nummer op FearFaith Machines klinkt zó compleet anders dan de vorige, dat het haast lijkt alsof je een compilatie-album luistert.

FearFaith Machines komt binnenzetten zonder introductie. Opener Motion is een nummer met een flink hoog tempo en een nog veel flinkere groove. Qua stijl doet het best denken aan Lamb of God, zowel in de vocals als in de riffs, maar dan met misschien iets meer punkinvloeden in de drumsectie. De punkachtige invloeden zijn later ook weer terug te vinden in nummers als Binary Slavery en Constrict. The Pleasure of Pain begint met ’80s sci-fi keyboardtonen, die door blijven klinken in de achtergrond terwijl het nummer met strakke riffs op hoog tempo voortraast. Dit is een voorbeeld van één van de meer industrial-achtige nummers van de plaat, waarbij de vocalen zelfs een beetje Marilyn Manson-esque aandoen qua stijl en effecten. Daarnaast zit er met nummers als Who Are You en Constrict, ook wat death metal op de plaat. De enige vreemde eend in de bijt, voor zover je ervan kan spreken op zo’n eclectisch album, is het nummer Thundering, wat opeens een stuk rustiger en sfeervoller is. Zodanig zelfs dat je je gaat afvragen waarom dat nummer niet gebruikt is om bijvoorbeeld het album te openen.

Enfin, Wat Gagliardi goed doet is dat hij in ieder geval speelt met zangtechnieken en de effecten die je daarop los kunt laten. Hij weet goed welke stijl bij welk soort nummer past; dit zorgt ervoor dat je niet telkens hetzelfde stemgeluid tegenkomt terwijl de stijl van het nummer steeds wel radicaal anders is. Qua zang kun je in ieder geval van alles verwachten. Muziektechnisch staat Gagliardi vooral voor strakke riffs en een hoog tempo.

Zoals eerder gezegd is FearFaith Machines een behoorlijk eclectisch album, waarbij geen twee nummer echt uit hetzelfde hout gesneden lijken te zijn. Aan de ene kant mist de plaat dus het gevoel van eenheid; het klinkt ook na meerdere luisterbeurten toch vooral als een compilatiealbum. Aan de andere kant houdt dit je scherp, en is het een tentoonstelling van stijlen waarvan je het vakmanschap en de diversiteit moet waarderen.

Releasedatum: 22-11-2018 | zineScene Records | Website

01. Motion
02. The Pleasure of Pain