Marius Danielsen – Legend Of Valley Doom, Part 2

88/100

Rockopera’s zijn al tijden populair. Arjen Lucassen’s Ayreon heeft al jaren succes met zijn prog-opera’s. En sinds Tobias Sammet met Avantasia kwam is ook de power metal-opera aan terrein aan het winnen. Dit soort albums/projecten nemen meestal een heel clichématig fantasyverhaal, proppen dat vol met bekende en minder bekende power metalmuzikanten (vooral zangers natuurlijk) en laten die in verschillende samenstellingen nummers zingen. Het Noorse Aldaria is zo’n bandje, en eerder dit jaar kregen we Peter Danielsen’s Eunomia. En jawel, Marius Danielsen is zijn broer. Hij bracht in 2015 al het eerste album van zijn Legend Of Valley Doom uit en beide projecten spelen zich af in hetzelfde universum, met zelfs dezelfde karakters.

Aan Legend Of Valley Doom deden klinkende namen mee, zoals Tim ‘Ripper’ Owens (Judas Priest), Jonas Heidgert (Dragonland), Timo Tolkki (ex-Stratovarius), Elisa C. Martin (Hamka, ex-Dark Moor), Piet Sielck (Iron Savior), en Edu Falashi (Almah, ex-Angra). Een erelijst aan namen dus, die deel twee doodleuk herhaalt..

En verbetert. ‘Slechts’ Michael Kiske (ex-Helloween), Daniel Heiman (Lost Horizon), Olaf Hayer (Symphonity, ex-Dionysios, ex-Magic Kingdom, ex-Luca Turilli, ex etc), Mathias Blad (Falconer) en Blaze Bayley (ex-Iron Maiden) zijn nieuwe namen, naast een resem terugkerende gasten, waaronder Mark Boals en Allesio Garavello (Power Quest). Helaas komt onze promo niet met een tekstboekje, dus is het soms even gokken wie wanneer zingt, zeker bij de minder bekende vocalisten op het album. Wie natuurlijk uit duizenden te herkennen is, is Matthias Blad, die zijn prachtige stem mag laten horen als de The Storyteller, een rol die hem op het lijf is geschreven. Zo zingt hij de powerballade Tower Of Knowledge, en doet dat uitmuntend. Hebben we het er al over gehad dat deze man onder meer Jari Kainulainen (ex-Stratovarius) op basgitaar en Bruce Kulick (ex-Kiss) op gitaar heeft gestrikt? Met de gitaarsolo’s zit het dus wel goed. Ook Mathias Kupianen (Stratovarius), ‘onze’ Timo Somers (Delain) en Tom Naumann (Primal Fear) maken hun opwachting, en Steve Williams (Power Quest) heeft een keyboardsolo bijgedragen. Meer bassisten: Barend Courbois (Blind Guardian) en Magnus Rosén (ex-Hammerfall). Een sterrencast dus.

Muzikaal krijgen we POWER metal. Goede, ouderwetse power metal in het straatje van Rhapsody, Helloween, Dragonland, en Gloryhammer. Dikke lagen orkestratie, die vaak de gitaren wat overstemt, woeste bass drumsalvo’s (van Pagan’s Mind drummer Stian Kristoffersen), en logischerwijs veel ruimte voor vocalen. Waar Ayreon nummers vaak doorcomponeert en stukken minder vaak terugkeren, houdt Danielsen de credo’s van power metal hoog in het vaandel: veel melodie, sterke refreinen, goed mee te zingen. De nummers zijn lang, pittig lang zelfs; de laatste helft van het album zakt tot het laatste nummer geen moment onder de zes minuten. Dus er is veel om tot je te nemen. Erg veel. Misschien iets te veel. Het gemis van een tekstboekje wordt pijnlijk duidelijk tijdens deze epossen. We hebben echter geen tekstboekje nodig om Daniel Heiman (Lost Horizon) en Michael Kiske (Helloween) te herkennen in het stevige Angel of Light, duidelijk een van de hoogtepunten, niet 1, maar 2 gillende mannen op één track!

Verdere hoogtepunten opnoemen heeft geen zin, die ga je zelf maar opzoeken, maar we willen nog wel even Temple Of The Ancient God vermelden, met een razende Michele Luppi in een glansrol. Legend Of Valley Doom, Part 2 is een uitstekende opvolger van het eerste deel, dat zeker al niet mis was. Het is niet zo’n onderneming als Avantasia of Ayreon, maar de aandacht en liefde die in dit project zijn gaan zitten liegen er niet om. Alleen al op dat vlak scoort de ‘band’ een voldoende. Dat er dan ook nog smeuïge power metal vol glorie, kazige teksten, te veel bombast dan goed is voor een mens én memorabele hooks in de muziek zitten, is gewoon een extraatje. Power metalfans opgelet: jullie willen dit beluisteren. Voor wie niet van de (Europese) power is: dit album kleurt nergens buiten de lijntjes. Dit is dus niet voor jullie. Alleen extreme kaaskoppen zijn hier toegestaan.

Releasedatum: 30-11-2018 | Label: Crime Records | Facebook

01. King Thorgan’s Hymn
02. Rise Of The Dark Empire