Mare Cognitum – The Sea Which Has Become Known

Degelijk maar niet essentieel
72/100

Mare Cognitum is een Amerikaanse eenmansband die atmospheric black metal maakt. Sommigen plaatsen de band naast Darkspace en Midnight Odyssey, maar dat is niet terecht, want Mare Cognitum laat het kosmische aspect alleen in de teksten naar voren komen. The Sea Which Has Become Known is geen nieuw materiaal, maar een heruitgave van het eerste album dat in 2011 verscheen.

Die plaat kwam destijds digitaal op Bandcamp uit en een jaar later op tape. Van een uitgave op cd/lp was tot op heden geen sprake. I, Voidhanger Records brengt het debuut van Mare Cognitum nu opnieuw uit, zonder bonusnummers welteverstaan. Ook heeft er geen remastering plaatsgevonden, dus lijkt het puur bedoeld om fans opnieuw met het originele album kennis te laten maken. De vraag is of de kwaliteit van dit album dat rechtvaardigt. Jacob Buczarski, de man achter Mare Cognitum, brengt ons op The Sea Which Has Become Known zes nummers met een totale speelduur van zo’n veertig minuten.

Afgetrapt wordt met Internal Deliquescence, dat met kalme pianoklanken start. Daarna wordt opgebouwd met gitaar, drums en de raspende vocalen van Buczarski. Het tempo is overwegend laag, al zijn er ook versnellingen met blast beats. De atmospheric kant van de black metal wordt voornamelijk in het tweede gedeelte van de track benadrukt, wanneer er wat meer dromerige passages passeren. Met Vehement Coalescence staat er ook een tamelijk rechttoe rechtaan nummer op de plaat. Pure black metal zonder atmo-klanken dus. Het nummer kent een hoog tempo en biedt slechts op het einde een rustpunt. De screams zijn alom aanwezig en de track raast zo hard, dat het er af en toe zelfs Noors aan toe gaat. Het rauwe nummer is degelijk, maar valt toch wat uit de toon ten opzichte van de overige songs.

Op het sterke Lustrate worden goede ideeën omgevormd tot een consistente track. Het midtempo nummer klinkt vrij kosmisch en de songwriting zit doordachter in elkaar dan elders op dit debuut. Dat komt vooral doordat de synths hier eindelijk eens wat meer ruimte krijgen, waardoor heerlijk uitwaaierende partijen ontstaan die tijdig met de nodige agressie worden afgewisseld. Helaas volgt hierna met The Immortal Plague het dieptepunt van het album, waarin we saaie en doelloze razernij krijgen voorgeschoteld. Het tekent de inconsistentie van The Sea Which Has Become Known wanneer het op kwaliteit aankomt.

Onder aan de streep kunnen we stellen dat Mare Cognitum met The Sea Which Has Become Known een ongepolijst doch degelijk werk heeft geleverd. Geen sci-fi black en zelfs nauwelijks atmo-black, omdat de synths op grote delen van het album afwezig zijn. Met Lustrate en A Vain Lament staan er twee uitstekende nummers op het album. De andere tracks weten beduidend minder te beklijven en de afsluiter is zelfs ronduit matig. Een heruitgave van het oorspronkelijke debuutalbum, zonder enige extraatjes, zal slechts voor een select publiek bestemd zijn.

Releasedatum: 19-01-2018 | Label: I, Voidhanger Records | Facebook

01. Internal Deliquescence
02. A Vain Lament