Lordi – Sexorcism

Niet bepaald goed, wel lekker
70/100

Terwijl wij ons nog altijd verbazen over het ‘kippenlied‘ waarmee Israël het Eurovisie Songfestival van dit jaar gewonnen heeft, is het tijd om aandacht te besteden aan een voormalig winnaar van het feest der wansmaak: Lordi. De Finse monsterglam-horde brengt deze maand album nummer negen uit, met de weinig aan de verbeelding overlatende titel Sexorcism.

Het jaar 2006 is alweer even geleden en Lordi is nog altijd Lordi, ondanks de Eurovisie-winst meer dan een decennium geleden. Simpele, maar redelijk aanstekelijke heavy metal-songs, schijtlollige teksten vol dubbelzinnigheden en horror-elementen waar zelfs je neefje van zes geen seconde minder door slaapt. De band rondom Tomi ‘Mr. Lordi’ Putaansuu staat dan ook voor weinig meer dan show en vermaak en net zoals op recente voorgangers als Monstereophonic (Theaterror vs. Demonarchy) uit 2016 en Scare Force One uit 2014, wordt ook de muziek op Sexorcism snel vertrouwd, dan wel saai, afhankelijk van aan welk kant van het spectrum je je als luisteraar bevindt. Fans zouden niet willen dat de band ook maar een heel klein beetje aan het geluid tornt, terwijl aan de andere zijde critici (terecht) opmerken dat Lordi louter uit hetzelfde vaatje tapt, waardoor de laatste paar albums nauwelijks iets toevoegen aan de discografie van de band.

Wij zitten er ergens tussenin. Sexorcism is bovenal een vermakelijke luisterervaring zonder echte hoogte- of dieptepunten. Verrassend is het geen seconde en je hoeft maar naar onderstaande tracklist te kijken om te beseffen dat Lordi van dik hout planken zaagt en het er allemaal wel érg dik op legt. Desalniettemin betrappen we onszelf erop dat bepaalde refreintjes toch wel echt aanstekelijk zijn, en we neuriën dan ook lekker mee met songs als Naked In My Cellar en The Beast Is Yet To Cum. Sexorcism haalt het niet bij de eerste drie Lordi-platen (Get Heavy uit 2002, The Monsterican Dream uit 2004 en The Arockalypse uit 2006) maar kan moeiteloos wedijveren met alles wat de heren en dame sindsdien op de mark brachten. Sexorcism luisteren voelt een beetje als het leegvreten van een zak snoep: je weet dat het sec beschouwd niet echt goed is, maar je gaat toch vrolijk door om de simpele reden dat het wél lekker is.

Releasedatum: 25-05-2018 | Label: AFM Records | Website

01. Sexorcism
02. Your Tongue’s Got The Cat