Lione/Conti – Lione/Conti

Grote namen, kleine impact
67/100

Een artiestennaam met twee achternamen achter elkaar, dat kan alleen maar Frontiers Music zijn. En jawel, het Italiaanse label heeft weer iets bedacht. Frontiers staat erom bekend regelmatig projecten voor vocalisten te produceren, door ze te koppelen aan songwriters, vaak gitaristen. Kiske/Sommerville, Allen/Lande, en nu dus Lione/Conti, dat opvalt om een totaal andere reden. Het koppelt Fabio Lione (ex-zanger van Rhapsody (of Fire)) aan Allesandro Conti, bekend van Trick or Treat, maar ook (dat is de catch) Luca Turilli’s Rhapsody. Twee Rhapsody-zangers samen, dat moet wel glorieus worden.

Verwacht echter geen bombastische power en glory metal, want schrijver/producer/gitarist van dienst is Simone Mularoni, van power/prog band DGM. In de band verder nog Marco Lanciotti (Elvenking) op drums. Zoals zo veel albums op Frontiers richt Lione/Conti zich op melodische power metal met een streep AOR erin gemixed. Riffgedreven songs met toetsen als sfeermakers, zoals Frontiers dat zo graag hoort. We kunnen onderhand wel spreken van de ‘Frontiers sound’.

Smaken daargelaten, het is gewoon een feit dat Fabio de betere en bekendere stem is van de twee. Conti is herkenbaar voor velen, maar minder iconisch. Op de eerste single Ascension is het dan ook vooral Fabio die de dienst uitmaakt, en ook op Outcome, het tweede nummer van de plaat neemt hij de leiding. Wanneer Conti zingt missen we zijn herkenbare sound een beetje. Die komt wel uit de verf op Gravity, maar dat is pas aan het eind van de plaat. Als de twee samen zingen wordt Conti bijna altijd overschaduwd door Fabio. Jammer, want Conti heeft een heerlijk hoog register en een machtige operastem. Die laatste wordt niet gebruikt, net als die van Fabio overigens.

Die operatwist had van de ballade Somebody Else wat speciaals kunnen maken, in plaats van de brok saaiheid die het nu is. Gelukkig is het daaropvolgende Misbeliever een melodische powerbeuker, mét hoge zang van Conti. Ook Glories trekt snel van leer, met harmonieuze samenzang en pompende riffs. Ondanks dit soort lekkere nummers kabbelt de plaat een beetje voorbij, en dat is een beetje eigen aan Frontiers-platen. De muziek is niet slecht te noemen, maar de gebaande paden worden weer eens platgetreden, en dat wordt voorspelbaar. Het songmateriaal is niet origineel genoeg om op te vallen en gaat het ene oor in, en het andere weer uit. Jammer, want dit zijn twee puike zangers.

Daardoor is Lione/Conti een beetje naast de roos geschoten. Er zijn zat melodische power metalbands die zich richten op vocaal gedreven nummers, maar geen van die bands heeft een klasbak van het kaliber Fabio Lione aan boord. Het is echt een gemis dat de operazang niet gebruikt wordt, iets wat dit project een eigen gezicht had kunnen geven. Nu blijft het, ondanks de grote namen, een beetje onopvallend in de mist. De echte genrefanaat zal er wel iets in kunnen vinden, maar helaas weten ze niet alle pannen te breken.

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Frontiers Music | Facebook

01. Ascension
02. Outcome