Leaves’ Eyes – Sign of the Dragonhead

Rust in de tent met oerdegelijk album
79/100

De voorbije jaren verliepen ronduit roerig voor de band Leaves’ Eyes. Toen de rookwolken eenmaal opgetrokken waren, bleek oprichtster en naamgeefster Liv Kristine (ex-Tristania) niet langer deel uit te maken van de formatie. Ex-echtgenoot Alexander Krull (Atrocity) besloot tot chagrijn van sommige fans – de kritieken op het wereldwijde web waren niet mals – de band toch voort te zetten, met een nieuwe zangeres. Dat werd de onbekende Elina Siirala en in april 2016 mochten we al even proeven van de nieuwe line-up toen de band de Effenaar aandeed. Nu is er dan een nieuw album en eindelijk een kans om het ‘nieuwe’ Leaves’ Eyes fatsoenlijk te beoordelen.

Twee en een half jaar na het lekkere Kings of Kings ligt er nu dus een nieuw album in de schappen. De symfonische metal met Viking-thematiek is onveranderd gebleven. Verrassen doet dit zevende Leaves’ Eyes album dan ook nauwelijks, toch is de kwaliteit van deze plaat bovengemiddeld. Pakkende songs, een lekker folksausje en bij vlagen flink wat bombast. Fans van het eerste uur hoeven dus geen seconde te vrezen: Sign of the Dragonhead is in alle opzichten ‘gewoon’ Leaves’ Eyes en van een stijlbreuk is totaal geen sprake. Nieuwe frontvrouw Elina Siirala past perfect bij de muziek van de band en het valt eerlijk gezegd nauwelijks op dat er een andere dame achter de microfoon staat; een groot compliment voor de Finse zangeres.

Wat wèl opvalt, is het positieve karakter van een aantal songs. Het folky Riders on the Wind is verdomd aanstekelijk, evenals opener-annex titeltrack Sign of the Dragonhead. De grom van Alexander Krull zorgt er als vanouds voor dat het geheel niet te slapjes of zoetsappig wordt, en zijn bandmaats van Atrocity zetten een meer dan solide muzikaal raamwerk neer. De nieuwe songs voelen eigenlijk direct vertrouwd; Fires in the North kennen we natuurlijk nog van de gelijknamige ep (wat tevens het debuut voor Siirala betekende) maar ook de andere songs die aan ons voorbij trekken, nestelen zich voor je er erg in hebt in je onderbewuste.

Sign of the Dragonhead is zeker geen baanbrekend of vernieuwend album en de band lijkt (onderbewust) op veilig te spelen. We kunnen ons natuurlijk voorstellen dat Leaves’ Eyes vooral even wilde consolideren: rust in de tent en aan de buitenwacht laten zien dat de band ook zonder Liv Kristine bestaansrecht heeft. Naar onze niet-zo-bescheiden mening zijn Krull en co. daar prima in geslaagd met dit fijne, oerdegelijke en vermakelijke album.

Releasedatum: 12-01-2018 | Label: AFM Records | Website

01. Sign of the Dragonhead
02. Across the Sea