Korpiklaani – Kulkija

Meest interessante album in lange tijd
71/100

Ah, Korpiklaani! De Finse band die ons het laatste decennium voortdurend overviel met in alcohol gedrenkte folk metalplaten, heeft na een stilte van bijna drie jaar weer een nieuw album opgenomen. Kulkija is nog altijd héél erg Korpiklaani maar het is ondertussen wel het sterkste album van de band in jaren.

Nu zegt die laatste opmerking misschien ook wel veel over de overdreven simpele, goedkope en bij vlagen ongeïnspireerde hosmuziek die Korpiklaani ons recentelijk nog bracht. De groep rond zanger Jonnen Järvelä verwerd – na drie ijzersterke albums – een beetje tot een ‘one trick pony’: steeds hetzelfde trucje herhalen en opnieuw opwarmen, tot de band langzaam maar zeker een slap aftreksel van zichzelf werd. De magie van de eerste drie albums (Spirit of the Forest uit 2003, Voice of Wilderness uit 2005 en Tales Along This Road uit 2006) was compleet verdwenen en hoewel Korpiklaani garant bleef staan voor energieke feestmuziek – zeker live! – was er wat ons betreft weinig aanleiding om de muziek thuis op te zetten.

Met Kulkija (‘zwerver’ of ‘dwaler’) is een deel van de oude sfeer terug. Het album klinkt contemplatief en opvallend melancholisch, maar bevat nog altijd een fikse dosis meebrulbare refreintjes en smakelijke viool- en accordeonriedeltjes. De productie is bovendien prima verzorgd; de instrumenten en zang vormen een organisch geheel. Ook de wat meer gelaagde opbouw van het album, het ontbreken van geforceerde zuipliederen én de keuze voor louter Finstalige teksten zijn positieve veranderingen, vergeleken met de meeste recente en überrechtlijnige albums. Toegegeven: uitgesproken verrassend of vernieuwend is Kulkija nog altijd niet en dit album komt qua niveau dan ook niet in de buurt bij de eerder genoemde ‘eerste drie’, toch heeft de nieuwe muziek zeker zijn charme. Een speelduur van zeventig minuten is misschien wel wat veel van het goede; al met al is dit tiende album in vijftien jaar echter met afstand de meest interessante Korpiklaani-plaat in lange tijd. Proost!

Releasedatum: 07-09-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Neito
02. Korpikuusen kyynel