Khôrada – Salt

Vreemd maar wel lekker
80/100

In 2016 viel de Amerikaanse atmo black-groep Agalloch na een korte lijdensweg uit elkaar. Bandspil John Haughm keerde al snel terug aan het metalfront met zijn nieuwe project Pillorian, waarmee in 2017 het sterke debuut Obsidian Arc werd uitgebracht. Zijn voormalige bandmaats Don Anderson, Jason William Walton en Aesop Dekker hadden iets meer tijd nodig om met iets nieuws op de proppen te komen, maar hier is dan eindelijk Salt, het eerste album van hun nieuwe muzikale vehikel Khôrada.

Het drietal voormalige Agallochianen krijgt vocale bijstand van Aaron Gregory (ex-Giant Squid); een zanger gezegend met een uniek en gevoelvol geluid. Met black metal heeft Salt ondertussen niets van doen; Khôrada meandert op dit album door progressieve (post-)metal-wateren, zonder een duidelijke voorafbepaalde koers of vaste ankerplaatsen. De avant-gardistische inslag is ontegenzeggelijk charmant, al zorgt het er automatisch ook voor dat deze plaat slechts aan een niche van een niche besteed zal zijn. Dit tegen de stroom in varen is ongetwijfeld een bewuste keus, het resulteert wel voor een ontoegankelijk en ‘moeilijk’ album, zelfs voor ons als open minded ‘alternatieve muziek’-omnivoren.

Het gros van het materiaal is relatief traag, deprimerend en grauw. Zo heel af en toe wordt het gaspedaal ietsjes dieper ingetrapt (Seasons of Salt) en op die momenten doet Khôrada dan – met wat goede wil – toch héél in de verte denken aan Agalloch. De muziek is sfeervol op een ietwat bevreemdende manier en de plaat dwingt ons aandachtig te luisteren en weet ons uit te dagen, ook na meerdere luisterbeurten nog. Hoe je het ook went of keert: Salt is een lastig te plaatsen werkje, waar de eigenwijsheid vanaf druipt. De muziek wordt gekleurd door een opvallende, doffe productie, weinig rode draad door de plaat heen én een bijzondere sfeer waar je van houdt of waar je juist helemaal niets mee kunt.

Wie een Agalloch 2.0 verwacht, komt dan ook bedrogen uit. Khôrada heeft meer op met de artsy rock van Giant Squid en de pre-Agalloch-projecten zoals Sculptured en Ludicra dan met de doomy black metal waarmee deze heren bekendheid verwierven bij het grotere publiek. Eigenlijk is Khôrada vooral zijn eigen entiteit. Veel mensen zullen de plaat halverwege afzetten en het predicaat ‘saai’ opplakken, voor een hele kleine minderheid van de muziekliefhebbers is Salt echter een bijzonder album wat zichzelf nooit helemaal bloot lijkt te geven en waar steeds weer wat nieuws aan te ontdekken valt. Vreemd – maar wel lekker.

Releasedatum: 20-07-2018 | Label: Prophecy Productions | Website

01. Edeste
02. Seasons Of Salt