Kalmah – Palo

Oldskool en fris tegelijk
88/100

Bij de recensie van de vorige plaat Seventh Swamphony uit 2013 vroegen we ons al af hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat Kalmah niet een veel grotere naam in de wereldwijde metalscene is. De muziek van de Finse swamp metallers bevat namelijk alle elementen waar de gemiddelde melodeath-fan spontaan van gaat watertanden: heerlijk gitaarspel, snelheid, stevige harsh vocals en een fikse portie energie die de nekspieren in beweging brengt. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en herhalen we onze verbazing over de relatief obscure status van deze band. Hopelijk krijgt de band meer naamsbekendheid met dank aan het ijzersterke nieuwe album Palo: nieuwe ronde, nieuwe kansen…

‘Palo’ laat zicht vertalen als ‘passie’ of ‘vuur’ en de titel is dan ook zeer toepasselijk. Op album nummer acht laat Kalmah zien in regelrechte topvorm te verkeren. De band rond de gitaarspelende broers Anntii en Pekka Kokko levert een smakelijke plaat vol typische Kalmah-songs, zoals Into the Black Marsh en Paystreak. Er wordt flink gerefereerd aan de oude sound van de band, waarbij sterke melodieën centraal staan, en meebrulbare koortjes zijn deze maal afwezig. De diepe grom van Pekka Kokko en het donkere randje dat aan een flink aantal songs kleeft, voorkomt dat de plaat te gezapig of flauwtjes wordt.

Een stuk smeuïger dan de gortdroge gromvocalen, is het overheerlijke gitaarwerk. Bombast wordt niet geschuwd, al hoeft u niet bang te zijn voor power metal-esque overacting of poppy structuren. De band staat met beide benen stevig in een death/thrash-traditie en dat is anno 2018 nog altijd duidelijk merkbaar aan Palo.

Kalmah slaagt er in om oldskool (The World of Rage) maar toch fris en ‘nieuw’ tegelijk te klinken. Het album is even opzwepend, opgefokt en rauw als melodieus. De productie is ondertussen niet te clean, wat de venijnige vibe ten goede komt. Gruizig en duister? Jazeker! En daarnaast ook erg aanstekelijk. Onder de streep is Palo een uitstekend album en voor degenen onder u die de band nog niet kennen hopelijk een aangename kennismaking met deze Finnen.

Wij gunnen Kalmah een stapje hogerop. En eerlijk is eerlijk: een tourtje door de Benelux om dit sterke nieuwe album te supporten zouden wij zeker geen straf vinden!

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Blood Ran Cold