Izegrim – Beheaded By Trust (EP)

Heerlijke ep, maar veel te kort!
80/100

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: met deze nieuwe ep heeft de Nederlandse death/thrash metalband Izegrim weer iets heel moois afgeleverd. De songwriting is naar een hoger niveau getild, Marloes zet een strot op als nooit tevoren en de productie/mix door KohleKeller Studio, die we kennen van Aborted en Benighted, is moddervet en heavy. Uitgegeven in eigen beheer, waarmee ze een soort tegenwicht lijken te willen zijn voor de bands die tegenwoordig allemaal via crowdfunding aan hun centjes willen komen. Maar waarom zó kort?

Misschien snap ik het ook wel. Izegrim bracht in 2016 het album The Ferrymen’s End uit, dat zó verschrikkelijk goed werd ontvangen dat de lat nu behoorlijk hoog ligt. Als van je vorige plaat werd gezegd dat er nummers op staan waarvan Slayer zou willen dat ze ze vroeger geschreven zouden hebben, dan moet je best met aardig wat op de proppen komen om dat een beetje te overtreffen, of op z’n minst te evenaren. Ik snap wel dat je dan, in aanloop naar een full-length album, eerst een ep op de markt brengt met een voorproefje van wat mensen te wachten staat. Laat ik Marloes, Ivo, Jeroen en Bart geruststellen: de nummers op Beheaded By Trust kunnen zich alleszins meten met de inhoud van The Ferrymen’s End.
Maar toch…het is wel kort.

Op Beheaded By Trust staan slechts vier nummers. Vier nummers die laten zien dat de band gegroeid is. Vier nummers die aantonen dat de zang van Marloes zich op meerdere vlakken heeft ontwikkeld. Zo weet ze naast haar traditionele ietwat hogere grunts, zodanig diepe strotgeluiden voort te brengen, dat je je afvraagt of er niet gewoon een tweede, mannelijke zanger actief is. Leuk zijn ook de van paniek vervulde kreten om hulp, die het nummer Beheaded By Trust sieren. Vier nummers die qua donkere, diepe gitaargeluiden, evenals retestrakke solo’s, aantonen dat de band inmiddels tot de grote jongens behoort. Kortom: Izegrim heeft geleverd wat van ze verwacht werd. Helaas is het alleen veel te kort!

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Eigen beheer | Website

01. Beheaded By Trust
02. Stain In The Bloodline