Iskald – Innhøstinga

Uitgebalanceerde meloblack om van te smullen
83/100

Ruim vier en een half jaar na de release van Nedom og Nord schotelen de leden van de Noorse melodic black metalband Iskald ons vandaag hun nieuwe album Innhøstinga voor. De heren klinken ouderwets bevlogen, met een lekker scherp, melodieus én uitgebalanceerd album – waar duidelijk goed over is nagedacht – tot gevolg.

Iskald werd in 2005 opgericht en bestaat sinds 2007 officieel nog maar uit twee leden: Aage André Krekling (drums, zang) en Simon Larsen (gitaar, zang, bas én toetsen). Ben Hansen (gitaar) en broertje Isak Larsen (bas) completeren sindsdien de live-bezetting, alsmede onderstaande bandfoto. Innhøstinga is alweer het vijfde album van het duo. Openingstrack The Atrocious Horror hakt er direct heerlijk in, met thrashy riffjes en stevig drumwerk. Deze song verscheen in maart al als single en klinkt ons dientengevolge vertrouwd in de oren. Ook de rest van het album laat een erg positieve indruk achter, met prima gitaarspel en veel tempowisselingen. Het komt de afwisseling ten goede, terwijl dankzij de heldere productie ook de subtiele lagen in de muziek opvallen. Verwacht geen ‘trve and grimm’-demoherrie, maar een volwassen en bij vlagen lekker boos plaatje, met voldoende sfeer en melodie om echt onder je huid te kruipen.

Iskald heeft het zwarte hart duidelijk op de goede plaats, al is het knap dat de band ondanks de melodische aanpak nog zo pissig weet te blijven klinken. Zoals we van de band gewend zijn, bedient Iskald zich ook op dit nieuwe album van zowel Engelse als Noorse teksten. Met een speelduur van 52 minuten is Innhøstinga het langste album van de heren tot op heden. Vervelen doet de muziek echter geen moment; snellere passages worden moeiteloos afgewisseld met meer sfeervolle logge stukken en ook qua intensiteit wordt af en toe een stapje teruggeschakeld. De melodielijnen zijn duidelijk herkenbaar en nestelen zich snel in je onderbewuste. Ook na meerdere luisterbeurten is het smullen geblazen van songs als Even Dawn Drew Twilight of het epische From Traitor to Beast. De Noorstalige en Engelstalige songs vloeien moeiteloos in elkaar over, waardoor het album ook voelt als één coherent geheel. Iskald doet op het even fijne als overtuigende Innhøstinga precies dat waar de band zo goed in is. Het zwarte fundament vormt altijd de basis; het melodische gitaarwerk stuwt de muziek naar grotere hoogtes. Verplichte kost voor fans van bands als Windir, Vreid of Kampfar. En in dat rijtje genoemd worden, is een gigantisch compliment!

Releasedatum: 31-08-2018 | Label: Indie Recordings | Website

01. The Atrocious Horror
02. No Amen