Iron Void – Excalibur

Pure Engelse doom
69/100

Het Britse Iron Void werd opgericht in 1998. Oef, rijke discografie dus, zou je denken. Nope, dit is niet het geval. De band ging in 2000 uit elkaar, om vervolgens in 2008 weer bij elkaar te komen met een livealbum en een ep. In 2014 kwam het eerste album uit, 16 (!!) jaar na het oprichten. Inmiddels is het trio aanbeland bij album nummer drie, genaamd Excalibur. Het album vertelt de legende van Koning Arthur en de heilige graal. De soundtrack is doom metal, een toepasselijke keuze.

Excalibur begint met een sample uit de gelijknamige film Excalibur (1981) waarin Merlijn een spreuk uitspreekt die begint met de woorden ‘Anaal Nathrakh’. Ja, de gelijknamige band heeft hier zijn naam vandaan. Volgens hen betekent het ‘serpent’s breath’. Iron Void maakt er Dragon’s Breath van, want dat klinkt meer metal. Iron Void heeft een logo dat op die van Saint Vitus lijkt, maar gaat muzikaal meer de epic doom kant op dan hun landgenoten. De zang is helder en krachtig, en volgt de gitaren. Die gitaren, voorzien van moddervette productie door Chris Fielding (Conan) scheuren op een lekker ouderwetse manier.
De doom van Iron Void is doorspekt van een lekkere heavy metal vibe, en de heren zijn niet bang af en toe, maar niet te vaak, het tempo op te schroeven voor lekker headbang momenten.

Veel vaker leunt de band op lompe Candlemass-riffs, die lekker knorren en brommen. Het is een simpel, maar doeltreffend recept. De nummers lopen soepel in elkaar over. Soms iets té soepel, en je kan maar beter een goed oor voor riffs hebben, want heel veel variatie zit er niet in. De basgitaar volgt de gitaar haast slaafs, volgens de normen van het genre, maar een beetje extra saus had geen kwaad gekund. Ondanks die kwaal is Excalibur een smeuïg album geworden dat goed in de gehoorgang ligt. Het nodigt wel degelijk uit tot een tweede luistersessie, door het goede verhaal. En de doom die men brengt is gewoon interessanter dan veel concullega’s. Waar dat aan ligt? Geen idee. Zo voelt de plaat aan. Natuurlijk. Organisch. Live. Zoals het hoort bij deze muziek.

Releasedatum: 19-10-2018 | Label: Shadow Kingdom | Facebook

01. Dragon’s Breath
02. The Coming Of A King