In Vain – Currents

Progressieve stroomversnelling
93/100

In 2013 werden wij in één klap smoorverliefd op de Noorse progressieve black/death metal van In Vain. Het in dat jaar verschenen album Ænigma zorgde voor een verpletterende eerste indruk en tot op de dag van vandaag komt de muziek nog regelmatig uit onze speakers geschald. Nu, bijna vijf jaar later, is er dan eindelijk een opvolger: Currents. En het is het wachten meer dan waard geweest!

Currents kan namelijk moeiteloos wedijveren met Ænigma, en dat is een prestatie op zich. Vanaf het begin van Seekers of the Truth is het duidelijk dat In Vain niet aan creativiteit of veelzijdigheid heeft ingeboet. De verschillende zangstijlen (zowel clean als harsh) en de heerlijk meeslepende muziek zijn om van te smullen. Agressieve passages en melancholische stukken staan gebroederlijk zij aan zij en complementeren elkander wonderwel. Een song als Blood We Shed alterneert zo prachtig tussen stevige death metal en luchtige momenten met zweverige cleane zang. De zeven songs hebben elk een eigen karakter, waarbij En forgangen tid (Times of Yore Pt. II) voortborduurt op de het onvolprezen Times of Yore van Ænigma en daardoor een streepje bij ons voorheeft. Het lekkerst is misschien wel voor het laatst bewaard: de lange afsluiter Standing on the Ground of Mammoths blinkt uit door sterke songwriting en ditto uitvoering. Als geheel is Currents bovendien bijzonder goed in balans, zowel qua productie als qua muziek.

Het moge duidelijk zijn: wij zijn wel fan van dit nieuwe werkstuk vol progressieve stroomversnellingen. Met 42 minuten is het album prima te verhapstukken zonder dat de aandacht verslapt en blijft de muziek moeiteloos boeien. Muzikaal en thematisch zit het veelzijdige Currents bijzonder knap in elkaar en de plaat klopt op alle fronten. Bepaalde melodielijnen en zangpartijen hebben de neiging om in je hoofd te blijven hangen, zonder dat de muziek catchy of poppy in elkaar zit. Het album heeft een hoge replaywaarde en de soms wat droevige en contemplatieve sfeer is even bijzonder als geslaagd. Moeten we nog doorgaan…?

We komen nu eenmaal superlatieven tekort om dit werkstuk goed te omschrijven. Luister en geniet vooral zelf! We vinden hem stiekem misschien nog wel iets beter uitgediept dan het toch ook zeker niet misselijke Ænigma. Er is trouwens nog meer goed nieuws: aankomende maand zal In Vain als support van Orphaned Land te aanschouwen zijn in Willemeen, Arnhem. Met dit puike album op zak belooft dat een show te worden die je niet mag missen.

Het jaar 2018 is pas net begonnen maar het moet raar lopen als we Currents in december niet op ons jaarlijstje gaan terugvinden.

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Indie Recordings | Website

01. Seekers of the Truth