Ihsahn – Àmr

Als een bergmassief met veel hoogtepunten
87/100

Ihsahn is een naam die elke muziekliefhebber kent. Als jonge tiener was hij betrokken bij de meesterwerken van Emperor, die de tand des tijds prima hebben doorstaan. Daarna zette hij samen met zijn vrouw Peccatum op en sinds 2006 is hij ook solo actief onder zijn eigen naam. Ihsahn is inmiddels bij zijn zevende langspeler uitgekomen die de naam Àmr heeft meegekregen. De schijf verschijnt niet abnormaal kort voor de releasedatum op onze deurmat en daar zijn we niet ongelukkig mee. Hoewel de Noor zijn roots in de metalwereld heeft liggen, zoekt hij steeds nadrukkelijker de grenzen daarvan op. Ihsahn’s progressieve muziek heeft dan ook tijd nodig om te bezinken. Het geduld wordt echter beloond.

Àmr is voorzien van niet alledaags artwork dat weliswaar een donker tintje bevat, maar verder vooral uitblinkt in eigenzinnigheid. Iets wat synoniem is aan de muziek. Op de reguliere versie van Àmr staan negen nummers die drie kwartier luisterplezier geven,  ondergetekende heeft echter een limited edition in handen met een bonusnummer van ruim elf minuten waarover we laten nog zullen uitweiden.

Ihsahn heeft een interessante plaat uitgebracht die ergens tussen de progressieve rock en metal in ligt. Nummers als Sámr belichamen de zachte, wat gevoelige kant. Zo is dit poppy nummer vrij rustgevend. Wederom lijken de clean vocals net wat meer emotionele lading te hebben, waardoor er een gevoelige en wat melancholieke sfeer ontstaat. In het refrein worden wat strijkers van stal gehaald, wat het voorgaande benadrukt. Een zeer solide nummer. Op het opvolgende One Less Enemy gaat het er geheel anders aan toe. Meteen wordt geopend met een pakkende, onheilspellende riff, waarna de screams de gitaren bijvallen. Wat progressieve dissonante melodieën vlechten zich af en toe door de hoofdmelodie. Halverwege komt er een cleane passage, waardoor er veel afwisseling in dit nummer is.

Dat is ook wel typerend voor dit album. Geen moment is hetzelfde en op onverwachte momenten wordt je verrast door een tegendraadse riff, elektronica, onverwachte wendingen in de structuur van de muziek of andere eigenzinnigheid. Die elektronica vind je overigens overal op het album terug zonder dat het een overheersende invloed heeft. In Rites Of Passage lijkt zelfs geïnspireerd te zijn op industrial metal!

Evenals Arktis bevat Àmr een bonusnummer in de vorm van een gedicht, dat Ihsahn van een muzikale uitvoering heeft voorzien. In dit geval is het gedicht Alone van Edgar Allen Poe bewerkt, wat met ruim elf minuten het absolute hoogtepunt van het album is. Er zijn veel synths en veel screams terug te horen, maar er is vooral een stortvloed aan dramatiek op dit monumentale nummer te bespeuren. Stylistisch neigt het meer naar depressive black, zodat het verder wel compleet los staat van de rest van het album.
De kwaliteit is echter evident, waardoor je als fan zeker naar deze versie van het album op zoek moet gaan!

En zo blijkt afwisseling uiteindelijk de grote troef. Dit uit zich zowel op Marble Soul (een van mijn persoonlijke favorieten) als op het magnus opus Arcana Imperii, dat ook terecht als eerste nummer is uitgebracht, omdat het alle ideeën bevat die later op het album terugkomen. Concluderend kunnen we stellen dat Ihsahn steeds nadrukkelijker afstand neemt van zijn black metal roots. Natuurlijk schijnen die af en toe nog door in een nummer als Wake, of zijn screams in het algemeen, maar het betekent wel dat diehard-Ihsahn fans Àmr het beste eerst een luisterbeurt geven voordat men tot aanschaf overgaat. De avontuurlijke muziekliefhebber die zich weinig aantrekt van dergelijke grenzen haalt hiermee een grenzeloos goede schijf in huis. Ihsahn blijft zich doorontwikkelen en als die persoonlijke evolutie dergelijke producten als Àmr voort weet te brengen, dan heeft hij mijn zege alvast. Dit album is als een bergmassief met veel hoogtepunten!

Releasedatum: 04-05-2018 | Label: Candlelight Records/Spinefarm Records | Website

01. Land Me The Eyes Of Millenia
02. Arcana Imperii