Hyborian – Vol. 1

Kom maar op met Vol. 2!
80/100

Hyborian is een stoner/groove/retro-rockbandje dat in 2015 het levenslicht zag toen Martin Bush (vocals, gitaar), Ryan Bates (gitaar, vocals), Justin Rippeto (drums) en Anthony Diale (bass) bij elkaar kwamen, muziekjes speelden en zagen dat het goed was. De heren schreven maar liefst zes nummers, welteverstaan. Die brachten de mannen uit Kansas City op 17 maart 2017 – inderdaad, bijna een jaar geleden – uit op een album dat de veelzeggende naam Vol. 1 mee kreeg. En nu, op 23 februari a.s. komt het nieuwe album uit…O, wacht…het is geen nieuw album. Vol. 1 wordt opnieuw uitgegeven. K*T!

Wat moeten we eigenlijk denken van een heruitgave? Is het gewoon een poging om snel geld te verdienen? Is er een andere reden? In dit geval is het te hopen dat de heruitgave van Vol. 1 een opmaat is voor een aankomende Vol. 2. Deze plaat is namelijk een super vet album!

Hyborian Vol. 1 is eigenlijk een verhaal. Een verhaal dat is geïnspireerd op schrijver Robert E. Howard, de bedenker van de Conan-verhalen. Hyborian is een figuur die de legendes vertelt van The Traveller, een in cape gehulde, interstellair, extra-dimensioneel figuur, bestaand en opererend buiten het bevattingsvermogen van de mensheid over ruimte en tijd.

Maar goed, hoe mooi het verhaal ook is, als de muziek niet tof is, heb je in dit geval aan een mooi verhaal ook niets. Maar met die muziek is niks mis. Sterker nog: als dít de standaard zou zijn waaraan stonerbandjes zouden worden beoordeeld, dan zouden héél veel bands niet voldoen. Hyborian heeft vorig jaar een album uitgebracht dat een half uur lang de beste stoner biedt die ik in jaren gehoord heb, met een vibe die je bijvoorbeeld ook bij Mastodon voelt. Dat is voornamelijk het geval bij het laatste nummer van het album, Drost. Gewoonweg een indrukwekkend album.

Hyborian Vol. 1 vraagt om een hele snelle opvolger in de vorm van Hyborian Vol. 2.

Releasedatum: 23-02-2018 | Label: Season of Mist | Facebook

Tracklist