Heilung – Ofnir

Pagan folk in de geest van Wardruna
80/100

Heilung maakt geen snelle, agressieve muziek en heeft – in dat opzicht – ook maar weinig met metal te maken. De Denen zitten in het subgenre van de pagan folk en tonen behoorlijk wat overeenkomsten met bijvoorbeeld Wardruna. Het hart van de band wordt gevormd door Christopher Juul, die alle instrumenten voor zijn rekening neemt. Dat kan geluiden van stromend water opleveren, gereconstrueerde zwaarden of schilden die kletteren, bronzen ringen die klingen, maar ook menselijke botten die breken. Maria Franz verzorgt de aangename vrouwelijke zang, terwijl Kai Uwe Faust de veelzijdige, en wat primitief klinkende, mannelijke zang voor zijn rekening neemt. Het geheel brengt ons terug naar de Noord-Europese Middeleeuwen en verhaalt over amuletten, runen, oude artefacten en andere geschiedkundige onderwerpen.

Dit alles resulteerde in 2015 al in het debuutalbum Ofnir dat Season of Mist nu opnieuw uitgeeft. Omdat eerder deze maand het livealbum Lifa verscheen, lijkt deze heruitgave bedoeld om de nieuwste worp nogmaals in het zonnetje te zetten. En waarom ook niet?

Ofnir is een veelzijdig en goed album. Mystiek, heidens, puur, maar bovenal overtuigend in zijn relatieve eenvoud. Carpathian Forest brengt een ode aan het donkere woud, met zijn spirituele krachten, terwijl er achter het gefluister mystieke klanken doorklinken van o.a. een xylofoon. Compleet anders is Hakkerskaldyr. Hier klinkt een stam die een melodieus en tegelijkertijd dreigend krijgslied uitstoot. Schlammschlacht is dan weer een saaie voordracht die eerder functioneert als een goed slaaplied.

Fylgija Ear start aanvankelijk met wat nerveus gerammel en incorporeert de stilte als een soort van instrument: daarna wordt de muziek zorgvuldig opgebouwd, met instrumentatie en gefluister, waarna het hoogtepunt volgt, met de prachtige zalvende zang van Franz. Een beeldend nummer waar wat geduld voor nodig is, maar zij die dit op kunnen brengen worden beloond met prachtige vocalen. Franz is ook in Krigsgaldr te horen. Een nummer dat met een hoorn en wat tribale percussie dreigend begint. Er klinkt wat geklap terwijl een repetitieve, wat ingetogen melodie zich ontvouwt. De track is direct melodieus en hét knalnummer van het album.

En zo horen we prima pagan folk, op een plaat die zich meer concentreert op de pagan dan op de folk. Mensen die van Wardruna houden kunnen hier dus eerder wat mee dan fans van bijvoorbeeld Nytt Land.

Het is hoe dan ook uitermate knap dat Heilung zoveel sfeer weet te creëren met slechts minimale middelen. De speeltijd van ruim een uur is misschien voor sommigen wat te veel van het goede, maar dat dit een prima album is staat als een paal boven water.

Releasedatum: 20-04-2018 | Label: Season of Mist | Facebook

01. Alfadhirhaiti
02. Krigsgaldr