Harakiri For The Sky – Arson

Melodische ruwheid
84/100

Het Oostenrijkse Harakiri For The Sky timmert al even aan de weg en doet dit met verve. De voorgaande albums Aokigahara en III: Trauma wisten potten te breken en de melodische post-black van het duo ligt makkelijk in het gehoor, maar is desondanks intens. Dat succes vierde de band met optredens in hun eigen land, maar ook over de grens, zoals met A Forest Of Stars en binnenkort met ‘ons’ Dool. Aan de nieuwe worp Arson om de ster van Harakiri For The Sky verder te doen rijzen.

Voor de leek: wat je mag verwachten? Black metal, maar melodisch, met een scheut post-rock, doch niet dermate veel dat we Alcest en Deafheaven als vergelijkingsmateriaal aan kunnen wijzen. In tegenstelling tot die namen hijst ‘HFTS’ de metalvlag hoger, en hoewel er altijd wel een blastbeat valt te horen en de zang van J.J. nooit clean klinkt, is het geen opgave om naar de Oostenrijkers te blijven luisteren.

Een eerdere recensie van ons omschreef de band als ‘geen hitjesmetal’. Dat klopt niet helemaal. Wel wat de lengtes betreft (het kortste reguliere nummer klokt af op 8:09), maar er is altijd wel een catchy leadlijn of een hook te vinden. Pak opener Fire, Walk With Me er maar eens bij. Een lang nummer, maar met meerdere meeslepende riffs die zich in je hoofd nestelen. Niet per se om meteen mee te kunnen zingen, maar bij herhaaldelijk luisteren zorgen ze wél voor herkenning.

Een kracht en tegelijkertijd een zwakte, want wie aandachtig luistert, hoort wel heel vaak hetzelfde trucje in de nummers terugkomen. Qua opbouw vallen de meeste nummers hierdoor vrij eenvoudig met elkaar te vergelijken. Maar het zijn de details die het album desondanks wél gevarieerd maken. Zo is in You Are The Scars de piano heel prominent, terwijl in Heroin Waltz het tempo lekker schommelt en wiegt.

Ook kunnen we opmerken dat men het geluid van III: Trauma niet verder heeft uitgediept. Maar goed: het werkt. Waarom zou een band zijn succesformule niet mogen aanhouden, hè? Er zijn niet heel veel stappen die Harakiri kan zetten, zonder zich van zijn fans te vervreemden. Het laatste wat wij willen is nóg een blackgazeband in deze wereld, terwijl ze nu een fijne stijl hebben gevonden. Feit is dat Arson gewoon erg lekker klinkt en fijne songs bevat. Wij hebben Tomb Omnia nog niet uit ons hoofd gekregen!

Met Arson bevestigt Harakiri For The Sky zijn plekje en maken de Oostenrijkers duidelijk dat dit hun stijl is; die gaat niet aan de kant voor trends. Zelfs de aanwezigheid van Kerim ‘Krimh’ Lechner op drums verandert dat niet. Wie de voorgaande platen gaaf vond, gaat Arson ook te gek vinden.

Hoewel een beetje experimenteren de band geen kwaad zou doen en hen mogelijk wat frisser voor de dag zou laten komen, is Arson gewoon weer een degelijke schijf, die klinkt als een klok en, niet geheel onbelangrijk, een perfecte kennismaking met Harakiri For The Sky vormt.

Releasedatum: 16-02-2018 | Label: AOP Records | Facebook

01. Fire, Walk With Me
02. The Graves We’ve Dug