Gyze – The Rising Dragon (EP)

Volgens het boekje
65/100

Dat Japan hard gaat op power metal is algemeen bekend, let maar eens op het aantal ‘Japanese bonustracks’ die je tegenkomt op talloze albums. Nummer twee op de lijst van Japanners is melodische death metal. Children Of Bodom is waanzinnig groot in het land van de Rijzende Zon. Logischerwijs heeft dit zijn weerslag op het stalen klimaat in Japan en de hoeveelheid scheurende Japanse gitaren is dan ook gigantisch hoog. Het land brengt vele ‘shredders’ voort, zoals Syu van Galneryus, en tal van bands met een nadruk op virtuoze gitaarsolo’s. Gyze uit Tokyo is zo’n band. De groep mengt power metal met melodische death metal, om zo een soort ‘Children of Bodom op speed’ voort te brengen.

Drie albums bracht de band al voort, waarvan de laatste, Northern Hell Song, vorig jaar het levenslicht zag. The Rising Dragon is dan ook geen volwaardig album, maar een simpele ep. Een ep volgens het boekje. Op dit vijf tracks tellende schijfje, krijgen we drie nieuwe nummers voor onze kiezen, waaronder één live opname. Deze gaan verder op de vertrouwde leest van catchy melodieën en virtuoze gitaarsolo’s, met plankgas-drums en krijsende zang. De formule werkt, al is het er wel eentje waar je van moet houden.

The Rising Dragon is wat meer folky en meer Japans dan Japanese Elegy, wat ironisch klinkt nu ik het opschrijf. De leadlijnen zijn sterk en klinken als typische Japanse metal, wat dus een aangeboren smaak moet zijn om het echt te kunnen waarderen. The live-versie van Dragon Calling klinkt aardig, hoewel je wel veel gitaar mist. De band is immers een trio en zanger/gitarist Ryoji heeft maar twee handen. Het maakt wel nieuwsgierig naar een onvermijdelijke studioversie. Het gebruik van keyboards en leadlijnen doet denken aan de muziek van de Touhou-games, wat waarschijnlijk een grote invloed is geweest.

De laatste nummers zijn varianten van The Rising Dragon. De instrumentale versie is niet zo bijzonder, maar de versie met Marc Hudson op zang is geinig. De track is niet vertaald, en het is apart om hem Japans te horen zingen. Veel verschil is er echter niet, en na een tijdje heb je het wel gehoord.

The Rising Dragon is een geinig dingetje, maar niet meer dan dat. Hoewel een nieuw album interessant zou zijn, is dit werkje niet bijzonder genoeg om echt baanbrekend te zijn. Het is meer een veredelde single, als je het vergelijkt met ep’s die opeens een ander kantje hebben of experimenteel werk laten horen, zoals dat in extremere genres vaker het geval is. Check de nummers vooral eens op de digitale services, maar aanschaffen hoeft niet. Er komt ongetwijfeld een videoclip uit en dan ben je net zo ver.

Releasedatum: 26-06-2018 | Label: Universal Music | Website

01. Japanese Elegy
02. The Rising Dragon