Greystone Canyon – While The Wheels Still Turn

Howdy!
75/100

Howdy! Voor een goede dosis western-rock adviseren we u deze maand de stoute cowboylaarzen aan te trekken en debuutplaat While The Wheels Still Turn van Greystone Canyon eens een flinke zwiep met de lasso te geven! Hoewel de western invloeden van kilometers afstand al op te merken zijn, is het niet de VS waar de band haar roots heeft liggen. Deze liggen namelijk in de outback van Australië.

De bandnaam, het artwork en de begintonen van Keeping Company With The Dead: het viertal laat er duidelijk geen gras over groeien op welke onvruchtbare zandhoop de band haar inspiratie heeft opgedaan. Astral Plane mag de vlam doen ontsteken en doet dat met een hard rockende track welke erg tegen de traditionele heavy metal aanleunt. Dit nummer, voorzien van vurige riffs, wordt opgevolgd door het catchy In These Shoes, welke een heerlijke traditionele solo herbergt.

Naast country en heavy metal wordt op While The Wheels Still Turn ook een hommage gebracht aan glamrock: al het goede uit de jaren 70 en 80. De stem van frontman Darren Cherry weet hier een mooie balans in te vinden en weet de aandacht dan ook mooi te verdelen over al het muzikale dat hen lief is.

Na instrumentaaltje Cinco Cuerda Bandito (‘vijfsnarige bandiet’), volgt het erg sterk opbouwende Take Us All, wat het album naar haar hoogtepunt weet te tillen. River Of Fire heeft vervolgens wel wat weg van een energiek kampvuurliedje, wat natuurlijk ook niet mag ontbreken bij een band – en op een album – als deze. Wie denkt dat het album dan in zoet gezwijmel ten einde loopt, wordt op Path We Stray nog even verrast met een energieke, haast Jack Starr’s Burning Starr-achtige spierballentrack waarin plots de vocalen meer naar de achtergrond lijken te zijn geschoven.

Dat geen enkel nummer hetzelfde is, bewijst het 6-minuten afsluitende The Sun Sets. Opgeknipt in twee stukken wordt in deel één akoestisch gitaarwerk en zelfs de schudeieren uit de kast getrokken om al ‘kumbaya’ende’ middels het balladrijke tweede deel een dikke vette punt achter deze eerste telg te knallen.

While The Wheels Still Turn heeft me positief verrast. Hoewel ik een Australische snack prefereer in de vorm van Parkway Drive of Thy Art Is Murder én ik nooit dichter bij country-rock ben gekomen dan Johnny Cash, Volbeat & (oudere) Hellyeah, begrijp ik wel wat de charme is van een dergelijk genre. Eens kijken of de debuutplaat voor meer naamsbekendheid gaat zorgen!

Releasedatum: 06-03-2018 | Label: Rockshots Records | Facebook

01. Keeping Company With The Dead
02. Astral Plane