Grave Digger – The Living Dead

Er is vast een grap te bedenken met de bandnaam en de albumtitel
72/100

Het Duitse Grave Digger is een bastion van consistentie. Oké, de line-up is (minus frontman Chris Boltendahl) een draaideur aan muzikanten, maar ook daar valt inmiddels een redelijke stabiliteit in te ontdekken de laatste jaren. Hoewel…drummer Stefan Arnold, sinds 1996 aan boord bij de groep, heeft het recentelijk nog voor gezien gehouden. Hij heeft de plaat echter wel ingedrumd.  Wie de band gevolgd heeft weet dat er dan ook niks geks te verwachten valt, en met als titel The Living Dead bestaat er ook geen twijfel over het thema van de plaat.

Het is zoals gezegd niks nieuws onder de zon: The Living Dead bevat typische Grave Digger-muziek. Stampende Duitse metal met een hoog tempo en een fijne mix tussen snelheid en melodie. Chris Boltendahl raspt nog altijd als vanouds. De gitaarriffs van Axel Ritt (alweer sinds 2009 de snarenplukker) ademen jaren 80 zonder gedateerd te klinken. Consistentie dus, hét sleutelwoord. Misschien wel iets té consistent. Want ja, lekkere metalstampers als Fear Of The Living Dead, Shadow Of The Warrior en The Power Of Metal klinken prima en doen niet onder voor elkaar, maar The Living Dead klinkt wel wat frisser en meer power metal dan Healed By Metal.

We willen niet té pessimistisch klinken, want een slechte plaat hebben we niet in handen. We nemen What War Left Behind. Een straf ritme met harde gitaren en stevige drums, terwijl Boltendahl brult over zombies en vechten; heavy metal uit alle poriën. Blade Of The Immortal bevat ook typische elementen, maar beukt lekker voort op een prettig tempo, terwijl de lugubere tekst contrasteert met het ware power metalrefrein. De verrassingen komen op het eind. Insane Pain gooit opeens wat prominente keyboards in de mix, waarmee dit het eerste bewijs is dat die kerel in het schedelmasker daadwerkelijk iets uitvoert in deze band. En dan komt als afsluiter Zombie Dance, met Russkaja. Jawel. Met Russkaja. U leest het goed dames en heren. Heuse balkan-ska. Van tevoren maakten we nog de grap dat we de vorige review konden kopiëren en plakken, maar dat bleek niet zo te zijn. Zombie Dance is dansbaar, opgewekt, enorm cheesy, en veel te gelikt. Als dit nummer de koppige oude metallers niet verdeelt, weten wij het ook niet meer. Maar ach, het is leuk met een biertje erbij.

Tja, een echt slecht nummer kunnen we niet vinden. The Living Dead mag zo aanschuiven bij de verzamelaar, de casuele liefhebber kan hem beter overslaan. We ruimen het kastje “degelijk spul” maar weer op, want er moet weer iets in. Een echte hoogvlieger is dit echter niet, Grave Digger heeft betere platen gemaakt, ook in recentere tijden. Ach, zet hem gerust op als je een heavy metalfeestje hebt, pak er een biertje bij en brul af en toe een refreintje mee.

Releasedatum: 14-09-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Fear Of The Living Dead
02. Blade Of The Immortal