Gozu – Equilibrium

Sterk staaltje van meerdere stijlen
79/100

Gozu is een heavy metalband uit de Verenigde Staten. De band is opgericht in 2009 en ondertussen hebben ze al een aantal platen op hun naam staan. De ervaring die ze ondertussen hebben opgebouwd is terug te horen op Equilibrium, hun nieuwste wapenfeit, want het album staat als een huis.

Equilibrium heeft geen tijd voor intro’s; het album komt binnen denderen met Ricky “The Dragon” Steamboat. Gelijk daarna nemen ze eigenlijk al wat gas terug; The People vs. Mr. T neigt meer naar stoner. Het riffwerk deinst en met galmende vocalen eroverheen klinkt het een beetje als een nummer dat op Mastodons Leviathan had kunnen staan. Ook King Cobra is weer van een hele andere orde, met een funky gitaarlijn in een intro die terug doet denken aan psychedelic rock uit de jaren 70. De zang komt op dit nummer iets minder goed tot zijn recht, omdat het iets rechtlijniger is dan het nummer zelf. Desondanks is het duidelijk dat de band veel in zijn mars heeft, veel verschillende ideeën heeft en deze ook tot uitvoering kan brengen.

De stijlen zijn divers, maar de kwaliteit over de gehele lengte en breedte van de plaat is solide. Manimal bijvoorbeeld is dan weer eerder een nummer in de stijl van sludge. De zang is clean, en op het truucje van de galmende vocalen in het tweede na, klinkt het in eerste instantie over de gehele breedte van de song hetzelfde. Tijdens Prison Elbows komt uiteindelijk ook naar voren dat Gozu een beetje kan spelen met de vocalen. Ook komt de kracht van de stem van zanger Marc Gaffney er duidelijk op naar voren. Equilibrium eindigt met The Ballad of ODB, een zeer atmosferisch nummer van maar liefst elf minuten.

Equilibrium is een erg veelzijdige plaat. Van strakke doorsnee metal tot stoner, sludge, funk, 1970s rock; het volgt elkaar allemaal op. Er is niet zozeer een uniforme stijl behalve in de kwaliteit: alle stijlen die ze spelen beheersen ze. Voor de rest voert diversiteit de boventoon. Dat maakt dit album interessant. Als de zang de diversiteit van de band kan bijbenen, komt Gozu waarschijnlijk een heel eind en kunnen hun shows weleens erg interessant gaan worden. Deze plaat mag er in ieder geval zijn.

Releasedatum: 13-04-2018 | Metal Blade Records | Facebook

01. Ricky “The Dragon” Steamboat
02. The People vs. Mr. T