Glorior Belli – The Apostates

Verfrissende combinatie van stijlen
80/100

Glorior Belli is een Franse groep welke al enige tijd meegaat. In 2002 werd de band opgericht en inmiddels hebben ze reeds zes langspelers op hun naam staan, met The Apostates wordt daar een zevende aan toegevoegd. Hun stijl en geluid is een werkende combinatie van black metal en southern rock. Wat het volgende inhoudt: koude klanken, flitsende riffs en up-tempo beats.

Met Sui Generis komt de plaat al binnen met de ijzige klanken van black. Zodra het nummer goed en wel begonnen is, komen gelijk die vlotte riffs die zo kenmerkend zijn voor southern rock erbij. Het album The Apostates is een spel tussen deze twee elementen; soms gaan ze samen, soms wisselen ze elkaar af. Nummers als Deserters of Eden zijn authentieke, old school black metal tracks; vlotte blastbeats en raggende gitaren nemen het voortouw. Hier tegenover staan tracks als Hangin’ Crepe, die juist weer een stapje terug nemen van de black en meer in de richting van rock gaan. Hier krijg je wat meer vlotte en catchy gitaarlicks te horen.

The Apostates opent met een langzame opbouw van gitaarspel. Uiteindelijk heeft de band op dit nummer de perfecte balans gevonden tussen de twee stromingen. De zangpartijen die op dit album te horen zijn – op Hangin’ Crepe en Rebel Reveries na -, zijn de soort grunts die je bij black metal kunt verwachten en die ook goed werken voor de nummers met meer southern rock erin verwerkt. Tot slot is er nog afsluiter Rebel Reveries, dat opeens geheel anders klinkt en een beetje uit de toon valt bij de rest van het album. De zang is volledig clean, en het is rustiger en meer ingetogen. Het is wel een mooie outro.

The Apostates is een stevig en strak album vol met authentieke black metal, gecombineerd met southern rock. Glorior Belli weet die stijlen naadloos in elkaar over te laten lopen. Ook op het album zelf is de afwisseling tussen de nummers prettig. Als je veel black luistert is The Apostates een aanrader, het is een fijn album omdat het net iets anders is. Daarnaast staat het als een huis en is het ook interessant als je niet per se van pure black metal houdt. Checken dus!

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: Season Of MIst | Website

01. Sui Generis
02. Deserters of Eden