Gaerea – Unsettling Whispers

Nog niet volgroeid, maar wel vol potentie
77/100

Het Portugese Gaerea levert met Unsettling Whispers hun debuutalbum af. Meer is er niet echt te vertellen over de band, want er zit geen introductie bijgevoegd. Metal-Archives leert ons dat er drie mannen in de band zitten, terwijl de foto er vijf laat zien (allen met hun gezicht verborgen). Facebook vertelt nóg minder. Gehuld in anonimiteit dus, zoals dat vaker is bij bands van dit kaliber.

Het verschil met black metalbands als Mgla is dat Gaerea er een wat ander geluid op nahoudt. De heren (?) vermengen hun sinistere black metal namelijk met een fikse dosis sludge, en trekt op die manier meer vergelijkingen met namen als Regarde Les Hommes Tomber, Throane, en Celeste dan met bijvoorbeeld Misþyrming en Batushka.

Het uitgerekte ‘intro’ (bijna zeven minuten) Syn begint dof en doet ons vrezen voor de productie van de plaat, maar na vijf minuten barst de track open als een wolkenbreuk en zet men in één keer door naar het eerste échte nummer Absent. Een track waar vooral de kant van black metal gekozen wordt, met een naargeestige net-niet melodie en blastbeats, inclusief rauwe agressie en de afwezigheid van sfeer. Laatstgenoemd aspect krijgen we nog wel volop, zoals tijdens Whispers, het langste nummer, waar men welbekende sludgy riffs en simpele akkoorden overgiet met simpele drums, afgewisseld met meer black metal op ouderwetse moderne leest en een heldere productie. Zo helder als deze muziek blieft natuurlijk.

‘Zes nummers, dan zal de plaat wel lang duren’, zou je denken. Integendeel, Unsettling Whispers duurt 41 minuten en dat is een prima lengte. Het duurt even vooraleer men op gang komt, maar wanneer Absent eenmaal op koerssnelheid is stopt het gezelschap ook niet meer. Furieuze blasts worden afgewisseld met lompe riffs en akkoorden, terwijl de zang meer hardcore-esque is dan het kenmerkende black metal gekrijs. Afsluiter Catharsis brengt dan weer wat getergde schreeuwen in de mix, als een wanhoopsuiting en laatste snik van de plaat. Een herkenbare structuur is wat lastig te vinden, maar elk nummer heeft wel een paar momenten die je bekend in de oren klinken. Veel nieuws wordt er niet op tafel gebracht, maar wat Gaerea doet, doet het met verve.

Unsettling Whispers is een prima eerste worp en eenieder die dit genre interessant vindt moet het maar eens gaan checken. Hardcore/sludgy black metal is in opkomst en er is zat ruimte voor nieuwkomers op het lijstje. Gaerea mist echter nog wat panache om écht tot die top te behoren. Zo is het nog niet allemaal even pakkend en memorabel, en leunt men flink op hetzelfde kunstje van blasts en sludge, maar de potentie is er wel degelijk. Even voor gaan zitten dus, en een tip voor Soulcrusher.

Releasedatum: 22-06-2017 | Label: Transcending Obscurity Productions | Facebook

01. Syn
02. Absent