Fuzz Lord – Fuzz Lord

Teveel fuzz
60/100

Fuzz Lord is een Amerikaanse Stoner/Sludgeband. In 2014 kwamen ze met een ep en deze plaat, Fuzz Lord, is nu hun eerste echte langspeler.

The Gates of Hell luidt het album muzikaal in onder rustig sferisch getokkel. Zonder moeite loopt dit intro over in Kronos Vision Arise. Deze nummers zijn op zich nog best wel catchy en lekker. Daarnaast blijkt uit deze nummers al wel wat de stijl van Fuzz Lord nou is. Het is zanderige stoner/doom/sludgerock. De riffs dragen die hele oude jaren ’70-groove zoals je die mogelijk kent uit het oude Black Sabbath, wat vooral goed te horen is in The Warriors Who Reign. Dit nummer opent met getokkel dat je eerst doet denken aan een atmosferic postblack plaat, maar valt daarna, zodra het nummer echt begonnen is, nogal tegen. Het is behoorlijk rechttoe rechtaan stonerrock, en vooral het gitaarwerk is vrij hoekig en standaard. Het contrast dat Lord of the Underground vervolgens vormt kon niet groter zijn. Een energiek en beetje punk-achtig nummer dat vooral draait op rauwe energie. In dit nummer komt de stem van de zanger goed naar voren, en doet qua rauwheid een beetje denken aan Christopher Bowes van Alestorm. De groovy stukken zijn best te waarderen, maar ook hier vindt je hoekige riffs en het refrein is nou niet bijster origineel. Dit komt ook weer sterk naar voren in Evil Infamy. Ook hier is het refrein weer te makkelijk en te saai. Richting het einde van het nummer zit er dan echter wel een vet stukje in, met een lekkere opbouw richting de solo en een toffe groove. En dit redt het nummer. Vervolgens gaat het eigenlijk weer bergopwaards met het album, want Worlds Collide is wel weer een sterk nummer met veel variatie.

Fuzz Lord is een album met een vrij middelmatige kwaliteit. Het is degelijke stoner maar heeft hier en daar gewoon ongeïnspireerd riffwerk. Daarnaast komt de zang in sommige nummers beter uit dan in andere. Hier en daar zitten wel wat leuke melodieuze lijntjes maar voornamelijk is het die fuzzy groove die de boventoon voert. Over het algemeen is het vooral veel ‘fuzz’ en weinig dat hen tot ‘lord’ kan bestempelen.

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Fuzzdoom Records | Facebook

01. The Gates of Hell
02. Kronos Visions Arise