Funeral Winds – Sinister Creed

Nederlandse culthelden zijn terug
76/100

Naast Sinister en Officium Triste komt er nóg een old school bandje, die al heel wat jaartjes meegaat, uit Rotterdam. Die band luistert naar de naam Funeral Winds en serveert ons steevast orthodoxe black metal. Toch is Funeral Winds nog niet zo bekend en dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat de band nogal (understatement) de tijd heeft genomen om met een opvolger voor Nexion Xul – The Next Bloodline te komen. Maar liefst elf jaar zitten tussen de genoemde plaat en opvolger Sinister Creed dat het vierde album is in de 27 jaar dat de band bestaat.

Ondanks dat er de nodige tijd is verstreken, biedt Funeral Winds met Sinister Creed zowel qua teksten als muziek niets nieuws onder de zon. Veel fans hadden gelukkig op niets anders gehoopt. Nog steeds is het rauwe metal die raast van begin tot het eind en die fans van bijvoorbeeld Marduk en Dark Funeral zal bekoren. De drijfveer van de Rotterdammers is dus nog steeds puur en overtuigd satanisme. Het album houdt met zijn ruim 35 minuten niet aan speeltijd over. Hoewel dat normaal gesproken als een minpunt wordt gezien, is het bij deze extreme black metal wat minder erg. Tegen de tijd dat de plaat is afgelopen zijn je oren door het muzikale geweld toch al flink vermoeid.

Maar eerst naar de opener The Road To Perdition, dat met nog geen halve minuut ambient begint en dan direct doorbeukt. Het lijkt wel Dark Throne ten tijde van Circle The Wagons, maar dan op dubbele snelheid en met een goede black metalstrot, die ook nog eens redelijk verstaanbaar blijft. We noteren het eerste pluspunt. Het nummer kent halverwege een temporisering met wat synths, maar raast vooral op hoog tempo door. Een solide opener.

Opvolger Cursed Is This Pantheon of Flesh kent wat betere riffs en wat geraffineerder drumwerk, waardoor deze track beter blijft hangen. Zowel het brute The Arrival als Blood bevatten een ongelofelijk spervuur aan drumwerk, terwijl het titelnummer meer een ode lijkt aan de black metal van de jaren 90.

Als Black Moon Over Saturn klinkt, inclusief wat ritueel oproepwerk, ga je er pas écht even voor zitten. Het is een wat meer voortslepend nummer, wat een aangename afwisseling betekent. Helaas valt er vooral weinig wat daadwerkelijk overtuigt op deze track terug te horen. Het lijkt alsof de band de kunst van een wat trager nummer schrijven niet beheerst. Gelukkig moeten dan nog de twee beste nummers van de schijf komen. Vooral het machtige Sekhmet, waar zelfs wat doom in voor lijkt te komen, klinkt fantastisch.

Het is goed te horen dat de culthelden uit Rotterdam weer terug zijn. Funeral Winds heeft qua stijl weinig wijzigingen doorgevoerd: nog steeds krijg je old school black metal van het extreemste soort voor je kiezen. Satanistisch, duister en onheilspellend.

Sinister Creed is vooral een solide album geworden. Black metal zoals black metal is bedoeld. Op het album staan vooral goede beuknummers, maar ook enkele ondergeschikte momenten, waarin vooral een band op de automatische piloot doorklinkt. Gelukkig zijn die momenten in de minderheid en kunnen zwartgeblakerde zielen veel plezier aan deze furieuze schijf beleven. Welkom terug heren!

Releasedatum: 29-02-2018 | Label: Avantgarde Music | Website

01. Road To Perdition
02. Cursed Is This Pantheon of Flesh