Frost Giant – The Harlot Star

Groots album van een kleine zanger
85/100

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen idee heb of de zanger van Frost Giant, Matt Frost, inderdaad een klein mannetje is. Wél weet ik dat hij zo oogt, te midden van zijn vier mede bandleden. Het zou ook wel heel erg ironisch zijn wanneer de naam Frost Giant zijn oorsprong vindt in één klein mannetje, Frost, omringt door reuzen, Giant(s). Goeie kans echter dat de bandnaam verwijst naar de aartsvijanden van de Asgardians, mede gezien de invloeden van de Noorse mythologie op de nummers.

Wat er echter van de bandnaam ook zij, feit is dat Frost Giant uit het Amerikaanse Philadelphia nu al een aantal jaren meedraait in de wereld van de folk metal en al een aantal niet onverdienstelijke ep’s heeft uitgebracht. En ook dit album, The Harlot Star, zal zonder enige twijfel goed vallen bij de liefhebbers van folk, power metal, American hardcore, epic metal en allerlei andere genres waarmee het affiniteit vertoont. Want dat moet je het vijftal nageven: ze weten wel muziek te maken die niet in één hokje of genre te vangen is, maar die op z’n minst raakvlakken heeft met verschillende dingen.

Neem bijvoorbeeld het eerste nummer van het album, The Harlot Star. Dat is een heel leuk, instrumentaal luisterliedje, dat zonder enig probleem in een lounchbar te horen zou kunnen zijn. Richting het eind van het nummer blijkt het echter te gaan om de opmaat voor het veel steviger Forgive Me Not. Zoveel bpm dat de gemiddelde house-dj er jaloers op zal zijn. Regelrechte, onversneden speed voor wat betreft vocals (inclusief koren), drums en gitaren.

Twee dingen vallen in het bijzonder op bij het beluisteren van The Harlot Star. Ten eerste kent het album een aantal échte rustpunten. Zowel Apostasis als Ashes Among the Earth zijn hele rustige, akoestische nummers die de luisteraar even uit het geweld trekken van de omringende nummers. Daarnaast staat het nummer An Axile in Storm op de plaat, een a capella nummer dat, als je het twee of drie keer hebt gehoord, uitnodigt om uit volle borst mee te zingen. Dat meezingeffect heeft trouwens Prisoner of the Past ook, hoewel het daarbij voortvloeit uit de toegankelijke wijze waarop de muziek is opgebouwd.

Frost Giant heeft met dit album een dijk van een plaat afgeleverd die het verdient om heel veel en heel vaak beluisterd te worden.

Releasedatum: 19-01-2018 | Label: Transcending Records | Facebook

01. The Harlot Star