Flight – A Leap Through Matter

Oude glorie in ere hersteld
80/100

Flight, een bandnaam waarvan je verwacht dat deze groep omstreeks eind jaren 70, begin jaren 80 opgetuigd zal zijn. En wanneer je de muziek zonder enige voorkennis zou draaien, zou dat vooroordeel alleen maar bevestigd worden. Niets blijkt echter minder waar, want Flight is opgericht in het jaar des Heren 2012. Niet in Amerika, Duitsland of Groot-Brittannië, maar in het uitgestrekte Noorwegen. Het leven zit vol met verrassingen!

A Leap Through Matter betreft het tweede plaatwerk van de Noren, welke volgt op het selftitled album en de single Don’t Lose It uit 2015, waarop o.a. de cover Stormers Of Heaven (1982) van de Amerikaanse NWOBHM-band Legend prijkt. Een eerste aanwijzing in welke richting de muziekfanaat moet denken, want oh boy; het is bij Flight echt alsof je een forse stap terug in de tijd neemt. In positieve zin welteverstaan.

Terug naar het leidend voorwerp van deze review. Open de deuren en stap dus ook in bij de instrumentale intro Arrival en laat je muzikaal voortstuwen door de heavy metal/hard rock-krachten die de jaren 70 en 80 rijk waren, om vervolgens te arriveren bij One With The Sun. De track laat een kleurrijk en positief gitaargeluid horen, aangevuld door soepele drums en de boterzachte vocalen van Christoffer Bråthen. The Pendulum mag tot één van de albumtoppers worden gerekend met haar pakkende riffs, meerstemmige zang en meezingbare karakter. En dat alles natuurlijk zonder al te veel poespas; erg naturel!

Bij de stomende titletrack en het Thin Lizzy-achtige Ride On bewandeld de band wat vuigere paden, maar de heerlijke afsluitende track Leave The Coast zorgt er ook blij Flight  dat het cliché ‘last but not least’ weer eens van stal mag worden gehaald. Deze track is dan ook met afstand mijn favorietje, gezien alles uit de kast wordt gehaald: stuwende riffs, heerlijke solo’s en een pakkende chorus zorgen voor een harmonieus geheel. Een waardige afsluiter!

Gezien mijn geboortejaar (1988) kan ik me geen voorstelling maken van de late 70’s en vroege 80’s. Maar wanneer ik het artwork bekijk, de plaat luister en mijn ogen sluit waan ik me echter wel enkele decennia terug in de tijd. Hier worden we blij van, erg tof!

Releasedatum: 23-11-2018 | Label: High Roller Records | Facebook

01. Arrival
02. One with the Sun