Fleddy Melculy – De Kerk van Melculy

Betere opvolger hadden de Belgen niet kunnen bedenken
90/100

Er bestaat een redelijke kans dat je bij het horen van de naam Fleddy Melculy even fronste. Het is immers een verbastering van de naam van één van ’s werelds beste artiesten. Je had bij Helgië, het debuutalbum van deze band, op je achterhoofd kunnen krabben. Je had bij nummers als Geen Vlees Wel Vis of Ik Ben Mijn Sleutels Kwijt in de lach kunnen schieten. Één ding kon je echter toentertijd niet: ontkennen dat er iets goeds sudderde in Vlaanderen. Dat blijkt nu inderdaad waar te zijn. Fleddy komt, minder dan anderhalf jaar na het debuut, met een nieuw album en hij staat in mijn top 5 van beste albums van 2018. Ja. Dat weet ik in januari al.

Fleddy Melculy is een Vlaamse hardcore/metalband rondom Fleddy Melculy zelf, de artiestennaam van Jeroen Camerlynck. Fleddy is naar eigen zeggen de buitenechtelijke zoon van Lars Ulrich en Rita Ford, die na een confrontatie met de geest van Dimebag Darrell werd begenadigd met buitenaardse talenten voor metal- en hardcore-muziek. Dit met als opdracht de metalwereld definitief naar zijn hand te zetten. Wat daarvan allemaal waar zal zijn, maakt eigenlijk niet eens uit; gezegd moet worden dat dit hele leuke, toffe, pakkende, grappige, retestrakke edoch serieus te nemen muziek is.

De Kerk Van Melculy is niet zomaar een album. Het is een dubbelaar met maar liefst 30 nummers, waarvan er vijf een registratie zijn van een live-optreden. Als je weet dat de band het afgelopen jaar getoerd heeft als een gek en talloze gigs heeft gespeeld, kun je niet anders dan respect opbrengen voor het werk dat Camerlynck verzet heeft.

Het album zelf klinkt als een klok. Meer nog dan op Helgië worden thrash en hardcore gebruikt om enerzijds precaire onderwerpen aan de kaak te stellen – zoals het gedwongen bezoeken van de kerk als je jong bent en je ouders vinden dat je mee moet voor het oog van het volk – in openingsnummer Kerk, anderzijds om humor over te brengen – zoals de grenzeloze hekel die een man kan hebben om naar Ikea te gaan – in Ik Wil Niet Gaan. Aparte vermelding verdient 668, de samenwerking met King Hiss. Meesterlijk!

Humor en zelfspot karakteriseren zowel Fleddy als dit album. Zo neemt Apu, die op Helgië werd geïntroduceerd, in Apus Revenche wraak door Fleddy in elkaar te laten beuken door zijn grote broer. Bovendien bevat het album twee verplichte intermezzo’s: Verplicht Akoestisch Intermezzo, waarbij de opname onder andere wordt verneukt door iemand die schreeuwt dat het eten klaar is en Verplicht Epic En Duister Intermezzo, dat bestaat uit een Nederlandse dame die vertelt hoe je pannenkoeken moet bakken.

Misschien komt mijn lyriek over het album voort uit het intense gevoel van herkenbaarheid, sommige tracks weten precies mijn gevoel te beschrijven. Zo is er Ik Ben Kwaad, waarin onder meer de boosheid wordt beschreven die ontstaat omdat je een Fiat Multipla ziet of omdat Michael J. Fox zo ziek is. Of het nummer Pinokkio, dat verhaalt over de ware aard van die houten kutpop: “’nen vetzak, ‘nen asshole!”

Een geweldig album vol metal- en hardcore parels van humoristische aard. Het enige minpunt wat er te vinden valt is die ene grote leugen, namelijk Fleddy’s verklaring nooit meer te zullen drinken op het nummer Nooit Meer Drinken. Yeah right, zuip vooral lekker door Fleddy!

Releasedatum: 16-02-2018 | Label: Sony/Gain | Facebook

01. Kerk
02. Zijde Gij Hier Nu Nog?