Exalter – Persecution Automated

Geslaagde Bangla-thrash
75/100

Er zijn veel manieren voor een label om een band aan te prijzen. Een ervan is om te beweren dat het de bekendste band uit een land is. Dan is het vooral interessant om te achterhalen waar die band dan eigenlijk vandaan komt. In dit geval is Exalter afkomstig uit Bangladesh en geloven we het label op zijn woord. ‘Bekend’ is ook maar een relatief begrip.

Goed. Exalter bestaat uit drie heren die ons klassieke thrash metal brengen, die vooral op Duitse leest is geschoeid. Met name Destruction lijkt een inspiratiebron van deze Bengalen te zijn. Na twee ep’s uitgebracht te hebben volgt nu met Persecution Automated de eerste volledige schijf, waarop tien tracks te horen zijn die een kleine veertig minuten aan muziek opleveren.

Na de toepasselijk getitelde openingstrack Intro, in totaal een halve minuut, waarin nagenoeg niets te horen valt, krijgen we met Holocaust Ahead een tweede intro. Wederom instrumentaal, maar nu met gitaarlijnen die je doen verlangen naar het komende knallende thrashwerk. Met Reign of the Mafia State wordt je vervolgens op je wenken bediend. De track begint knallend en wordt voorzien van snauwende vocalen. Het wordt al snel duidelijk dat thrash uit Bangladesh tekstueel vooral politiek geïnspireerd is. Met name corruptie is een terugkerend thema.

Met The Dreaded End verschijnt halverwege het album een machtige track waarop alles samenkomt. Een uptempo kraker, voorzien van monumentale riffs en waarbij de langzame gedeelten de vaart niet uit het nummer halen maar juist welkome rustpunten opleveren. Het is lastig stil te zitten wanneer letterlijk de juiste snaren geraakt worden. De soms overstuurde vocalen, al dan niet voorzien van backing vocals, klinken overtuigend en doen je verlangen naar meer van dit soort tracks.

Het opvolgende politiek geladen Slaughter Cleanse Repeat is ook een heerlijke uptempo track, met vette Teutonische thrash. Met Pathology of Domination worden nog een keer echt alle registers opengetrokken. Deze keer met vooral Amerikaanse thrash-invloeden. Het valt wel op dat de productie relatief transparant klinkt, wat een beetje afbreuk doet aan de nummers. Het klinkt daardoor eigenlijk niet zo agressief. Een gemiste kans.

Vast staat dat Exalter met Persecution Automated een goed album met klassieke thrash aflevert. Een album waarbij het tempo over het algemeen hoog ligt en dan is de band op zijn best. Het album kent geen uitschieters naar beneden, maar het is ook nog niet van het niveau om als absolute hoogvlieger gekwalificeerd te worden. Gezien het gegeven dat metal maken in Bangladesh vast niet eenvoudig is en het feit dat dit het debuut van Exalter is, overheerst vooral een positief gevoel. Voor nu een uiterst vermakelijke plaat. Vooral liefhebbers van Sodom, Destruction en Freakings zullen met deze schijf uit de voeten kunnen.

Releasedatum: 28-01-2018 | Label: Transcending Obscurity India | Facebook

01. Intro
02. Holocaust Ahead