Epica – Epica vs Attack on Titan Songs (EP)

'Attack on Titan' in een metaljasje
81/100

Veel anime- en Epica-fans hebben er met smart op gewacht en op 20 juli is het dan eindelijk zover: de wereldwijde (fysieke) release van Epica vs Attack on Titan Songs. In december bracht de Nederlandse symphonische metalband de ep al uit in Japan. Nu wordt de epische combinatie van metal en soundtrack-muziek ook in de rest van de wereld op de markt gebracht.

Samen met producer Joost van den Broek, bekend van o.a. After Forever en Ayreon, heeft Epica aan de soundtrack van de hyperpopulaire animeserie ‘Attack on Titan‘ een eigen draai gegeven. De serie is geliefd bij zowel anime-fans als mensen die normaal niet van dergelijke Japanse series houden. Het verhaal speelt zich af in een wereld waar de mensheid teruggedreven is op een klein stukje aarde, waar ze veilig leven achter de muren die hen beschermen tegen de kwaadaardige Titans. Deze mysterieuze monsters zijn alleen maar uit op het eten van mensen en natuurlijk moet een groepje helden hen proberen te bestrijden – een lekker duister plot toch? De Japanse ‘fantasy band’ Lost Horizon, een project van soundtrack-componist Revo, tekende voor de pakkende en herkenbare score, die nu dus als het lijdend voorwerp voor dit album van Epica dient.

Het bleek overigens nog niet zo makkelijk om de Japanse songs om te zetten naar een Epica-variant. Goed, bombastisch is de soundtrack al van nature, maar toch kwam er meer bij kijken dan er lukraak wat snerpende gitaren bij proppen. De lyrics werden vertaald – maar dit werd zó letterlijk gedaan dat het metrisch niet paste. De bandleden hebben dit opgelost door ieder nummer te ontleden en opnieuw te arrangeren. Daarbij zijn ze erin geslaagd dicht bij het origineel te blijven. Ook bleken de Lost Horizon-composities (die van een harde schijf komen) wat snel om met instrumenten te spelen. Om geen computertrucagewerk te hoeven gebruiken, hebben de leden van Epica de nummers in het geheel wat langzamer gemaakt. Een aanpassing die overigens totaal niet storend is.

Epica vs Attack on Titan Songs bevat maar liefst vier herkenbare stukjes van de ‘Attack on Titan’-soundtrack, plus instrumentale versies. Hoewel deze laatstgenoemde nummers erg mooi zijn en een andere luisterervaring bieden door de afwezigheid van Simone Simons, voegen ze wat ons betreft niet heel veel toe. Al met al heeft Epica een knap staaltje werk geleverd; de muziek klinkt zowel ‘erg Epica’ als herkenbaar voor fans van de serie. De hoge score van deze ep komt natuurlijk voor een flink deel op het conto van Lost Horizon, de originele componisten. Fan van ‘Attack on Titan’ of niet – wij kunnen de serie overigens zeer aanbevelen – deze epische, bombastische en lekkere symfonische muziek zullen fans van Epica niet snel beu worden.

Releasedatum: 20-07-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. 紅蓮の弓矢 / Crimson Bow and Arrow
02. 自由の翼 / Wings of Freedom