Ennui – End Of The Circle

Ga er maar even goed voor zitten
77/100

Kijk naar de tracklist onderaan en houd dan in je achterhoofd dat dit album 72 minuten duurt. Duidelijk? Schenk maar een goed glas drank in en ga er even lekker voor zitten, want we hebben weer een flinke tocht voor de boeg. Ennui is een doom metalcollectief uit Georgië, en bestaat uit slechts twee heren. Tot voor kort was Eye Of Solitude-frontman Daniel Neagoe het derde lid, maar hij heeft de band verlaten. End Of The Circle is alweer het vierde album van Ennui, de vorige worpen zijn helaas onder onze radar door gevlogen.

Zoals gezegd duurt dit album 72 minuten en telt het maar drie nummers. De titeltrack duurt een dik half uur, en de twee The Withering delen klokken beide rond de 20 minuten. Een fikse zit dus, en dit is duidelijk een album dat van begin tot eind beluisterd dient te worden. Met zulke immense lengtes heeft het geen zin om individuele composities te belichten. Ennui schildert met dezelfde kwasten als Bell Witch dat deed op hun laatste meesterwerk, maar ook horen we veegjes Evoken en (ergens logisch) Eye Of Solitude terug in de metal basis. Het album laveert heen en weer tussen slepende funeral stukken, met diepe grunts en dreunende melodielijnen, en rustige interludes met cleane gitaren en subtiele toetsen op de achtergrond. Dit alles met een dikke, modderige productie vol zoemende gitaren. Wat de band laat horen is niet moeilijk, maar geslaagd in zijn simpliciteit.

End Of The Circle grijpt je niet bij de keel met lagen depressie, maar met sterk componeerwerk en een duidelijke eenheid tussen de tracks. Het luistert redelijk soepel weg, voor een plaat van deze lengte. Men blijft wel keurig binnen de lijntjes van het genre, en dat is ergens jammer. Zo mis je toch die eigen touch een beetje. Dat maakt van End Of The Circle niet de messias die funeral doom naar een hoger niveau zal tillen. Toch overtuigen de heren zeker wel met dit album, en we zijn dan ook geneigd om de vorige platen alsnog eens op te zetten. Oh ja, het woord ‘ennui’ betekent ‘verveling’ in het Frans. Absoluut geen toepasselijke bandnaam!

Releasedatum: 05-09-2018 | Label: Non Serviam Records | Facebook

01. End Of The Circle
02. The Withering Part I – Of Hollow Us