Einherjer – Norrøne Spor

Frisse wind
81/100

Het Noorse Einherjer draait – een break tussen 2004 en 2008 uitgezonderd – alweer meer dan twintig jaar mee in de Viking/black metal-scene. Vooral het ijzersterke Blot, het laatste album vóór de break-up in 2004, staat bij velen in het geheugen gegrift. Met Norrøne Spor is de band inmiddels toe aan het vierde album sinds de resurrectie in 2008 en de negende langspeler in de volledige carrière van de groep uit Haugesund.

Einherjer heeft de status van ‘redelijk gewaardeerde band van redelijke bekendheid’ nooit weten te ontgroeien; daarvoor waren ook lang niet alle albums goed genoeg. Retrospectief waren zowel Norrøn (2011) als Av Oss, For Oss (2014) bijvoorbeeld een beetje aan de ‘veilige’ kant. Norrøne Spor bevalt ons in dat opzicht dan ook net even wat beter; een heldere productie, sterk gitaarspel, fijne melodieën en refreinen (Kill the Flame, bijvoorbeeld) en soms zelfs regelrechte thrashy passages zorgen voor een smeuïg album, waarbij zowel Engels- als Noorstalige teksten aan bod komen. De droge grom van bassist Frode ‘Grimar’ Glesnes is even overtuigend als herkenbaar. Ook de vernieuwde samenstelling lijkt in het voordeel van de band te werken; sinds gitarist Ole Sønstabø de band in 2016 is komen versterken, lijkt er een frisse wind te waaien door het kamp van de Einherjer. De band komt sindsdien net even iets krachtiger en energieker voor de dag. Dat was al te horen op het ‘opnieuw opgewarmde’ oudje Dragons of the North XX in 2016 en wordt nu, op het eerste nieuwe werk met Sønstabø erbij, doorgezet.

Norrøne Spor is een prima album, met groovende elementen, midtempo black metal-passages en voor Einherjer-begrippen opvallend veel afwisseling. Prima muziek om de vuisten te laten pompen en fans mee te laten brullen. Natuurlijk willen we ook even extra aandacht besteden aan de afsluitende Motörhead-cover Deaf Forever. De song is qua toon duidelijk anders dan de overige tien composities op de plaat; storen doet het echter niet en de cover past ook qua tekst prima en is al snel één van onze favorieten geworden. Zo ontzettend sterk als het onvolprezen meesterwerkje Blot (2003) is Norrøne Spor niet. Bij lange na niet, zelfs. Dat is overigens zeker geen schande; het is wel met afstand het sterkste album sinds de wederopstanding van de band. Einherjer-fans zullen zich dan ook zeker geen buil vallen aan dit fijne nieuwe album.

Releasedatum: 09-11-2018 | Label: Indie Recordings | Website

01. The Spirit of a Thousand Years
02. Mine våpen mine ord