Drudkh – They Often See Dreams About The Spring

Maakt de verwachtingen niet helemaal waar
79/100

Drudkh is een bekende naam in de metalwereld en dat is geheel terecht. Sinds 2003 brengen de Oekraïners albums uit waarop een Slavische interpretatie van de Noordse metal wordt gegeven. Met name de albums Autumn Aurora en Microcosmos zijn pareltjes die breed gewaardeerd worden. Drudkh heeft binnen de black metal een vrij herkenbaar geluid, ondanks het feit dat de heren toch telkens weer net wat anders weten te klinken. Subtiele uitstapjes naar post, folk, ambient of juist progressief is de band niet vreemd. Wat Drudkh eigenzinnig maakt is dat ze geen shows of interviews geven en daardoor de muziek voor zichzelf laten spreken.

Met een onuitsprekelijke Oekraïense titel, die vertaald kan worden als They Often See Dreams About The Spring, brengt Drudkh haar elfde studio album uit. Drie jaar na A Furrow Shortcut. Dat album was wat harder uitgevallen en het nieuwe album zet die lijn slechts gedeeltelijk voort. Op They Often See Dreams About The Spring staan vijf nummers waarbij Drudkh zich tekstueel heeft laten inspireren door 19e-eeuwse Oekraïense dichters. Omdat we de taal niet machtig zijn en er bij de promo ook geen vertaling zit, kunnen we daar verder weinig mee.

Op naar de muziek dan maar. De drie kwartier die het album duurt is na een eerste luisterbeurt eigenlijk niet zo indrukwekkend voor Drudkh-begrippen. They Often See Dreams About The Spring kent weinig melancholie en de nummers onderscheiden zich nauwelijks van elkaar. Folk-elementen zijn geheel afwezig en de kenmerkende grandeur is met een vergrootglas te zoeken. Het kortste nummer, Za Zoreyu Sch Striloyu Syaye, is wel direct een feest van herkenning. Epische melodie, stuwende drums, mid-tempo en de krachtige vocalen van Thurios die de lange instrumentale passages doorbreken. Prachtig, bijna tot kunstvorm verheven.

De andere tracks laten zich moeilijker doorgronden. Het is atmo-black zoals Drudkh die vaker maakt, maar dan traditioneler benaderd. De opener komt nog het dichtst in de buurt van Blood In Our Wells, met de uitgesponnen melodieën waarin het paganisme doorschijnt. Na een aantal luisterbeurten valt het kwartje dan toch en is het genieten met deze typische Drudkh plaat. Wel zijn er kanttekeningen te plaatsen; de andere drie nummers zijn niet over de volle lengte even boeiend en het repetitieve karakter en de soms wat gemakkelijke melodieën maken dat het niet altijd makkelijk is om je aandacht bij de muziek te houden. En dat is natuurlijk geen compliment.

Met name wat folk-elementen hadden dit album goed kunnen doen. De magie is echter nog wel degelijk aanwezig, al zijn we van Drudkh toch net iets beter gewend. Zeker als we de recente splits van de band nog eens horen, hadden we stiekem toch op iets  beters gehoopt dan ‘gewoon een solide plaat’. Laat je door de kritiekpunten echter niet afleiden, Drudkh levert een prima plaat, maar het verleden heeft bewezen dat deze heren nog véél beter kunnen.

Releasedatum: 09-03-2018 | Label: Season Of Mist | Facebook

01. Накрита неба бурим дахом…
02. У дахів іржавім колоссю…